lördag 6 november 2021

Köpt och sålt

 


Köpt

Carnegie Listed Infrastructure A

Utdelningsfonden

Jag har tagit in den relativt nystartade (augusti 2021) fonden Carnegie Listed Infrastructure i Multi Asset-portföljen. Som framgår av namnet fokuserar den på infrastruktur så som järnvägar, telekommaster, återvinning, vattenrening osv. Eftersom det idag verkar svårt att starta en fond utan att nämna hållbarhet så är inriktning "hållbar infrastruktur".

Min tanke är att det ska vara en lite mer defensiv fond och att reala tillgångar borde klara sig bättre än index om nu inflationen väl tar fart.

Eftersom det är en aktivt förvaltad fond är avgiften som brukligt tyvärr ganska hög (1,49% på Avanza).

Sen har det förstås blivit en hel del köp av nya aktier till "Utdelningsfonden" också men det är så spretigt så jag försöker samla ihop det i ett kommande inlägg istället. Det är kul och utdelningarna ramlar in flera gånger i veckan men avkastningsmässigt har det än så länge inte varit något vidare... ligger långt efter en global indexfond.

Sålt

AuAg Silver Bullet
Svolder (minskat)
ETHEREUM XBT (minskat)
BITCOIN XBT (minskat)

I SAVR-portföljen har jag nu sålt hela innehavet i AuAg Silver Bullet. Jag gillar egentligen fonden men eftersom den är så pass volatil passar den inte riktigt som "köp och behåll". Här vill man snarare försöka fylla på i dipparna och skala av lite efter uppgång, vilket ju är lättare sagt än gjort med en fond. 

Som tur är har AuAg även en ETF (AuAg ESGO ETF) med till viss del överlappande innehav som borde passa bättre om man vill vara lite mer aktiv. Den har jag redan i Multi Asset-portföljen så det får räcka med den. 

Silver Bullet har inte haft så rolig utveckling i år (-14%) men eftersom jag haft fonden i princip sedan starten och försökt fylla på i dipparna sålde jag nu ändå med cirka +20% vinst.

Att sälja fonder på SAVR tar fortfarande en evighet, den här gången tog det 5 dagar innan pengarna fanns på SAVR-kontot och sedan ytterligare 3 dagar att flytta de till mitt bankkonto. Jag har egentligen inte så bråttom men det är faktiskt inte riktigt ok. 

Det har fått mig att snegla på Fondo som faktiskt oftast är några punkter billigare än SAVR men inte har samma utbud. Enligt ryktet (dvs jag har för mig att någon skrev det i en forumtråd...) ska det också gå snabbare att köpa och sälja där jämfört med SAVR. Eventuellt startar jag ett konto och testar själv med mindre belopp till att böra med. 

Premien i Svolder är återigen över 20% så jag skalade av lite igen. Ligger runt +330% på det lilla jag har kvar av innehavet, största uppgången någonsin i en enskild aktie för mig.

Både Bitcoin och Ethereum fortsätter sätta nya All Time Highs så där har jag också skalat av lite. Ligger runt +800% i båda innehaven så så här i efterhand hade det förstås varit bättre att inte skala av alls... men det har jag tyvärr inte nerver för. Jag säljer av lite när de tillsammans väger mer än 5% av portföljen och skjuter in det i SPP Aktiefond Global eller liknande istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar