lördag 10 juli 2021

Över 100 aktier i utdelningsfonden



Den senaste tiden har jag läst ganska mycket om börspsykologi (Pengars psykologi, Börspsykologi och Mer börspsykologi, där särskilt den förstnämnda kan rekommenderas). Ju mer jag läser desto tydligare tycker jag det blir att det enklaste sättet att undvika många av de tankefällor man kan hamna i är att inte investera i enskilda aktier alls.

Att månadsspara i (index)fonder löser väldigt många av de problem man annars kan få. Helst ska man väl sätta upp ett autogiro och inte logga in mer än någon gång per år.

Det enda problemet med det är att det är tråkigt. Så i ett försök att så att säga både äta kakan och ha den kvar har jag sedan en dryg månad tillbaka börjat sätta ihop en egen "fond"

När jag skrev om den förra gången hade jag 55 innehav och sedan dess har det som väntat gått lite överstyr(?) och det är nu 102 innehav. Det "gamla" målet om 50-100 aktier får revideras till 100-200, antar jag. Eller kanske 100+ så har jag garderat mig. Ambitionen just nu är snarare att köpa in några nya aktier varje månad istället för att fylla på i befintliga.

Värt att nämna är kanske också att detta är den klart minsta av mina portföljer.

Tanken är inte att slå index utan att göra sparandet roligare helt enkelt, att bara köpa en indexfond är nog att rekommendera för de flesta.

Med väldigt många innehav bör avkastningen också närma sig den i en global indexfond. Ett fåtal innehav bör gå riktigt bra, några riktigt dåligt och den stora massan helt ok. Vilket också stämmer den korta tiden jag har haft portföljen, bäst har Apple gått med +19,79%, sämst Telecom Italia Pref med -13,91% och de flesta övriga ligger på +-3%.

Utvecklingen hittills totalt är drygt +1% och direktavkastningen ligger i nuläget på 4,42%.

Just utdelningen är ju något som gör det här lite roligare än indexfonder, med så många innehav kommer det redan in några kronor (bokstavligt talat...) var och varannan dag.

Av förståeliga skäl lägger jag inte särskilt mycket tid på att analysera varje bolag. Om jag för några år sedan läste en artikel på Motley Fool som tipsar om 3 utdelningsaktier skulle jag troligen försöka mig på att gräva lite djupare och efter mycket funderande kanske ta in 1 av de i portföljen (för att troligen ändra mig något halvår senare...). Nu köper jag snarare en liten post av av alla 3 och låter de ligga. Det känns befriande på något sätt, men kräver nog ganska många innehav för att fungera.

Just att låta innehaven ligga kvar i portföljen är något som jag har för mig att Günter Mårder har nämnt i en intervju. När han bestämde sig för att sälja ett innehav så sålde han aldrig av 100% utan lät alltid några aktier ligga kvar i portföljen. Med tiden blir det en mängd småposter som bidrar till utvecklingen och direktavkastningen de med.

Jag har vänt på det och köper små poster direkt i stället. Det blir nästan som en historik eller bevakningslista och förhoppningen är att det som kommer in i portföljen ska ligga kvar där. Att det är så många innehav kan kanske också motverka impulsen att sälja vid nästa börskrasch, det skulle bli ett väldigt klickande för att likvidera hela portföljen... och kosta ganska mycket i courtage.

Courtage för nordiska, tyska, amerikanska och kanadensiska aktier är ganska låga på Avanza och fungerar bra att handla med små belopp, svenska för så lite som 400 kronor och övriga kanske runt 1000-2000. 

Franska, Italienska, Belgiska, Portugisiska och Nederländska aktier har av någon anledning lite högre courtage (från 4 euro) så här bör man väl handla för kanske minst 5000 och även då blir courtaget ganska högt.

För övriga länder får man göra som på 90-talet och använda telefonen. Courtaget är då i många fall 749 kronor vilket innebär att ordern väl bör vara på i alla fall 75 000 för att komma ner till 1% i courtage, och även det är i högsta laget. Inget som passar den här strategin med andra ord.

För att även få med t ex den asiatiska marknaden kan därför ETF:er vara ett alternativ. En sökning på Avanza med Asien som region och "dist" som fritext ger 15 träffar på asiatiska ETF:er som betalar utdelning.

Hittills har det blivit mest amerikanska och svenska innehav men även 5 norska, 1 italienskt, 3 franska, 9 finska, 3 danska, 8 tyska och 8 kanadensiska.


Nedan listas samtliga 102 innehav, mycket nöje:

3M Co

Abbvie Inc

Acadian Timber Corp

Akelius Residential Prop. D

Allianz SE

ALM Equity Pref

Altia Oyj

Amcor PLC

American States Water Co

Apple Inc

AT&T Inc

AXA SA

Axfood

Azelio

Bank of Nova Scotia

BASF SE

Bayer AG

Broadmark Realty Capital Inc

Canadian Utilities Ltd

CapMan Oyj

Cardinal Health Inc

Castellum

Cibus Nordic Real Estate

Cisco Systems Inc

Coca-Cola Co

Colgate-Palmolive Co

Consolidated Edison Inc

Corem Property Group Pref

Credit Agricole SA

Digital Realty Trust Inc

Elisa Oyj

Enbridge Inc

Essity B

Europris

Federal Realty Investment Trust

Fortum Oyj

freenet AG

Gibson Energy Inc

Gilead Sciences Inc

Gjensidige Forsikring

Gladstone Investment Corp

GlaxoSmithKline PLC

Handelsbanken A

Heimstaden Pref

Hewlett Packard Enterprise Co

Horizon Technology Finance Corp

ICA Gruppen

Intel Corp

International Business Machines Corp

Intrum

Investor A

Iron Mountain Inc

Johnson & Johnson

JP Morgan Chase & Co

Kemira Oyj

KONE Oyj

Lazard Ltd

Leggett & Platt Inc

Main Street Capital Corp

McDonald's Corp

Metro AG

Microsoft Corp

Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft AG in Muenchen

Nordea Bank Abp

NorthWest Healthcare Properties REIT

Novo Nordisk B

Old Republic International Corp

Omega Healthcare Investors Inc

ONEOK Inc

Orion Oyj A

Orkla

PepsiCo Inc

Pfizer

Physicians Realty Trust

Procter & Gamble Co

Realty Income Corp

Resurs Holding

Rogers Sugar Inc

Samhällsbyggnadsbo. i Norden D

Sampo Oyj A

Sanofi SA

Securitas B

SJW Group

SKF B

Spark Energy Inc

Tele2 B

Telecom Italia Pref SpA

Telefonica Deutschland Holding AG

Telenor

Telia Company

TietoEVRY

Topdanmark

TransAlta Renewables Inc

Tryg

Uniper SE

UPM-Kymmene Oyj

Verizon Communications Inc

Volati Pref

Walgreens Boots Alliance Inc

Walt Disney Co

WP Carey Inc

Yara International


3 kommentarer:

  1. Något säger mig att samtliga innehav också ägs av blogggrannen https://northernlightsinvestment.blogspot.com som använder en liknande strategi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, det är nog inte mer än max 90% ;-) Till mitt försvar så hade jag faktiskt inte hittat till den bloggen när jag skrev det förra inlägget i maj. Efter det har jag förstås hämtat lite inspiration därifrån...

      Radera
    2. Inget försvar behövs naturligtvis. Jag har de senaste 7 åren hämtat inspiration från en stor mängd bloggar som väljer att skapa en extremdiversifierad portfölj (själv väljer jag att kalla min pensionsfond för min egna utdelande ETF). I dagsläget utgör de kontantutdelande innehaven ca 55% av min totala ekonomi. 30% kassa och resten ligger i fonder och ETFer som någon annan hanterar....

      Radera