lördag 17 juli 2021

Uppdatering Multi Asset-portföljen

 


Igår dök den nya ETF:en från AuAg upp på Avanza. Jag tryckte på köpknappen och passade samtidigt på att göra lite mindre justeringar i Multi Asset-portföljen:

Köpt

AuAg ESGO ETF

AMF Aktiefond Småbolag

Kavaljer Investmentbolagsfond

Sålt

Avanza World Tech

Avanza Småbolag by Skoglund

Silver Bullet (minskat)

Xetra-Gold (minskat)


För att inte få allt för stor exponering mot guld så sålde jag halva innehavet i Silver Bullet och placerade det i ESGO ETF istället. Har även minskat en del i Xetra-Gold och total guldexponering (hit räknar jag Xetra-Gold, ESGO och för enkelhetens skull även Silver Bullet) i portföljen är nu cirka 24%. Målvikten är cirka 20% så eventuellt blir det ytterligare en liten minskning i Xetra-Gold.

Jag har sålt hela innehavet i Avanza World Tech. Likt många andra resonerar jag som så att i en vanlig globalfond så får man redan väldigt mycket tech så just nu behöver man kanske inte en separat fond för det. Topp 7 innehav i SPP Aktiefond är t ex Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Alphabet (Google) C, Alphabet (Google) A och Nvidia. Att techfoden underpresterat kraftigt mot index (+7% mot +19%) i år påverkar säkert också beslutet...

Ersättare blir Kavaljer Investmentbolagsfond som jag har spanat på ganska länge. Jag har ju redan ett antal investmentbolag i portföljen men överlappet ser ut att bli ganska litet, av topp 10 innehav äger jag bara Investor och Svolder.

Jag har också sålt hela innehavet i Avanza Småbolag by Skoglund. När jag köpte den förra året ville jag öka min exponering mot småbolag och tyckte detta var ett kul initiativ av Avanza. Det finns många bra småbolagsfonder där ute så förväntningarna var höga när både Avanza och Skoglund riskerar sitt namn genom att sätta det på en fond.

Man kan väl säga att det har gått helt ok, men den har inte överpresterat utan ligger någonstans i mitten. Den har i princip skuggat den betydligt billigare AMF Aktiefond Småbolag och senaste tiden har AMF:s fond börjat dra ifrån.

Hur det kommer utveckla sig i framtiden är tyvärr omöjligt att veta men det enda man kan vara säker på är att AMF:s fond har en avgift på 0,45% (0,38% på SAVR) och Skoglunds fond 1,30%. AMF :s fond har en fin historik och med den låga avgiften goda förutsättningar att fortsätta prestera bra så nu byter jag till den.

Avkastning

Jag fick en läsarfråga om hur portföljen har avkastat historiskt vilket tyvärr inte är så lätt att svara på då den är ett resultat av en sammanslagning av flera tidigare portföljer i april i år.

Under 2020 avkastade i alla fall mina två tidigare portföljer med låg aktieandel (40-50%) mellan 7% och 10% vilket jag var väldigt nöjd med.

Nuvarande Multi Asset-portfölj har följande ungefärliga målfördelning:

Aktier: 55%
Guld: 20%
Silver: 10%
Råvaror: 10%
Kryptovalutor: 5%

Svårt att säga vad man ska förvänta sig för framtida avkastning med två volatila tillgångsslag som silver och framförallt krypto. I bästa fall tänker jag mig att det blir ungefär som en global indexfond (cirka 7-8% årligen) fast till lägre risk. Blir det runt 5% är jag nöjd med tanke på den låga aktieandelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar