lördag 24 juli 2021

Få tillbaka 1500 på skatten varje år


Först tänkte jag sätta "effektiv altruism" som rubrik på detta inlägg men jag tänkte att denna möjligen kan locka några fler läsare 😉.

Vad det handlar om är nämligen skatteavdraget "Skattereduktion för gåvor". Sammanfattningsvis får den som ger 6000 kronor till välgörenhet under ett år en skattereduktion om 1500 kronor kommande år.

Just nu, kanske ska tilläggas. Detta fanns nämligen under några år (fram till 2016?) och togs sedan av någon anledning bort. Den 1 juli 2019 återinfördes det tydligen igen vilket då gick mig förbi.

För att få skattereduktionen måste man man ge minst 200 kronor per gång och minst 2000 under ett år till en av de organisationer som är godkända av skatteverket. Skattereduktionen är 25% av gåvobeloppet och maxbeloppet är 6000 vilket alltså ger en reduktion om 1500 kronor.

Jag tycker det här ett bra initiativ och hade jag uppmärksammat det för två år sedan hade jag kanske börjat med det redan då. Bättre sent än aldrig antar jag.

Med handen på hjärtat får jag väl erkänna att det också finns vissa andra faktorer som spelar in för att jag ska bli intresserad av detta just nu:

1. Börsen är på ATH. Hade vi haft en nedgång på 20% i år istället hade jag kanske inte resonerat likadant.

2. För drygt 2 år sedan skrev jag ett inlägg om hur mycket man egentligen behöver spara ihop för att få en bra pension (motsvarande en svensk medianlön vid tillfället). Jag kom fram till att har man sparat ihop 675 000 och har 20 år eller mer kvar till pensionen så kommer det med ränta på ränta (förhoppningsvis) växa till över 3 miljoner under den tiden vilket skulle vara tillräckligt.

Den gränsen (675 000, inte 3 miljoner) har jag passerat med god marginal och jag räknar med att jobba mer än 20 år så rent krasst kan jag egentligen sluta spara nu(!), om målet "bara" är en trygg pension. Men hur det eventuellt påverkar framtida sparande kanske får bli ett ämne för ett kommande inlägg.

Ge Effektivt

Nåväl, för att få maximal nytta av sina donationer tar man lämpligen en titt på Ge Effektivt som enkelt förklarat rankar de organisationer där pengarna ger mest nytta per krona. I topp ligger inte populära organisationer som rädda barnen eller cancerfonden utan sådana som ofta hanterar problem som vi inte pratar särskilt mycket om i Sverige, så som Against Malaria Foundation.

Against Malaria Foundation arbetar framförallt med något så enkelt som inköp och distribution av myggnät. Ett nät kostar enligt Ge Effektivt 45 kronor (inklusive distribution!) och skyddar två personer under 6 år. Man får väldigt mycket för sin donation helt enkelt.

Just Against Malaria Foundation råkar också vara godkänd för skattereduktion så det blir så att säga win-win att donera dit. Enligt Ge Effektivts FAQ finns det ytterligare två organisationer som ska vara kvalificerade för skattereduktion men de listas inte på skatteverkets hemsida så det kanske är mer osäkert.

Jag har idag gett en donation till ovan nämnda organisation via Swish och tanken är att fortsätta med det tills jag uppnår maxbeloppet.

1 kommentar:

  1. Hej! Värt att nämna att denna möjlighet i 2022 är dubblad upp till 3 000 kr tillbaka. Kanske motiverar ett nytt blogginlägg 😌 Säg till om jag kan bidra, svara på frågor eller liknande!

    SvaraRadera