torsdag 29 juli 2021

Bygger kassa

 


Den här månaden blev första gången på jag vet inte hur många år som allt sparande inte gick in på börsen utan fördelades enligt 1/3 sparkonto (Nordax 0,75%) och 2/3 aktier (utdelningsfonden).

Det har faktiskt inte bara att göra med att börsen är på ATH igen utan minst lika mycket med ett inlägg som jag skrev för drygt 2 år sedan - Hur mycket pengar behöver man egentligen?

Där konstaterade jag att den som har 20 år kvar att jobba inte behöver ha flera miljoner på börsen utan ett belopp om t ex 675 000 bör ge över 3,3 miljoner enbart genom ränta på ränta. Jag missade att räkna med inflationen så om jag inte tänker helt fel bör man kanske fortfarande spara cirka 2% av lönen i det läget.

Om jag tittar på mitt eget sparande så har jag passerat den gränsen för några år sedan så om jag slutade spara nu så skulle det snarare bli 6 miljoner än 3 miljoner efter 20 år...

Som om inte det vore nog fick jag dessutom en oväntat stor löneförhöjning i år, efter att ha varit missnöjd med lönen i flera år så har jag plötsligt en lön som jag är (ganska) nöjd med, strax under gränsen för statlig inkomstskatt. Så om löneutvecklingen håller i sig och om inte pensionssystemet brakar ihop fullständigt så blir det kanske en helt ok pension ändå till slut... det vore nästan lite snopet.

Angående pensionsålder så har jag gjort ungefär samma resa som jag hörde AuAg fonders Eric Strand prata om i någon intervju. När han var yngre tänkte han sig att 55 år skulle vara en lagom pensionsålder. Med stigande ålder kom han till insikten att bara vara ledig och spela golf eller vad man nu gör kanske inte passade honom riktigt så han ändrade sig istället till att aldrig sluta jobba. Och startade ett eget fondbolag.

Det är kanske att ta det lite långt men just 55 år tyckte jag faktiskt också lät som en lagom pensionsålder när jag var yngre, långt innan jag blev intresserad av börsen och sparande. Med stigande ålder och sparande justerade jag det till 60. Och just nu tänker jag mig mer en normal pensionsålder på 65-70, möjligen deltid sista åren om möjligheten finns. Då har jag snarare 30 än 20 yrkesår kvar.

Kort sagt, som det ser ut nu behöver jag sannolikt egentligen inte spara mer. Om man redan anser sig ha tillräckligt på börsen och börsen dessutom är högt värderad, varför skjuta in mer pengar? Så lösningen just nu är att försöka lägga en del av sparandet på sparkonto varje månad. 

Jag använder Nordax sparkonto vilket ger 0,75% ränta. Sedan jag öppnande kontot för drygt 2 år sedan har de sänkt i omgångar från 0,95% så det börjar väl snart bli dags att byta igen, min smärtgräns går nånstans runt 0,3% från högsta sparräntan. I skrivande stund ger t ex Nordiska 0,95% och Lunar 1% upp till 100 000.

Pengar som går in på sparkontot är ju tänkta att användas till konsumtion förr eller senare men har också fördelen att de kan användas vid nästa större börsnedgång.

Vad man faktiskt ska spendera pengarna på är inte helt okomplicerat när investeringar och sparande har blivit ett av ens större intressen. Att börja spendera pengar igen kräver sannolikt en del arbete, precis som det gör att ställa om från spenderade till sparande.

Ett kryphål kan vara att spendera på sådant som behåller eller rent av ökar i värde så som ädelmetaller, konst eller varför inte vin om man är intresserad av det.

Eller så kraschar börsen på riktigt i höst så slipper man fundera på det på ett tag 😉.

3 kommentarer:

  1. Alltid spännande med investerare som frivilligt vill jobba tills man är 65-70. Varför? Varför lockar inte tillvaron att äga sin egen tid? Att ha möjlighet att göra precis det man vill utan tvång att passa vissa tider, utföra vissa uppgifter osv osv. Utveckla gärna.
    Mvh Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det korta svaret är väl att jag gillar mitt jobb... jobbar inom IT så till ganska stor del gör jag sådant som jag annars skulle hålla på med som hobby.

      Jag tror mer på att hitta rätt jobb än att sluta jobba.

      Om jag känner likadant om 10, 15 eller 20 år är förstås svårt att veta så det kanske är bäst att fortsätta spara ;-)


      Radera
  2. Bara att gratulera! Vet inte om jag skall hoppas att det fortsätter även i framtiden. Att både under arbetstid och fritid sitta framför skärmar känns som ett straff i mina ögon som mest uppskattar utomhusaktiviteter som jakt, fiske, cykling, skidåkning, vandring m.m. Men smaken är ju som baken;)

    SvaraRadera