tisdag 3 augusti 2021

Investmentbolag, guld och vin


Investmentbolag

Som många andra (bland annat Petrusko och Lönehelg) börjar jag också tycka att premien i många av investmentbolagen börjar bli lite löjlig. Enligt Ibindex är den t ex i skrivande stund 88% i Latour och 25% i Svolder.

Latour har visserligen en del onoterat som kanske kan rättfärdiga en premie på 10-20% men i Svolders fall går det bra att bara köpa samtliga underliggande innehav över börsen istället, 25% billigare.

Förr eller senare bör marknaden inse detta och kurserna återgå till en "normal" premie eller rabatt. Det kan ta lång tid och vi kanske får se en dubbelt så hög premie som idag eller så händer det imorgon, omöjligt att veta. Jag har därför sålt lite drygt hälften av innehavet i Svolder och Latour.

Mina övriga innehav är Investor och Lundbergs. Investor har fortfarande en rabatt på 7% vilket är ganska lågt om man tittar på historiken men ändock en rabatt. Lundbergs premie på 13% börjar bli lite ansträngd men ingen katastrof. Jag varken köper eller säljer just nu.

Guld som Hedge

Ett tag var jag inne på att guld skulle lösa alla problem som hedge i en portfölj och siktade på att ha cirka 20% av totalt sparande i guld. Dessvärre fungerar det inte lika bra i praktiken, penningmängden ökar som aldrig förr och guldpriset är i princip flat i år och cirka -10% på ett års sikt.

I senaste avsnittet av podden Antiloop Hedge uttryckte man det väl ganska väl - under väldigt långa tidsperioder har det fungerat mycket bra som inflationsskydd men då pratar vi hundratals eller kanske tusentals år. Ett populärt exempel är att man för några tusen år sedan kunde köpa en stilig toga av senaste snitt för ett guldmynt (1 troy ounce = 31,1 gram). Värdet på myntet är idag är cirka 16 000 kronor vilket ju räcker till en fin kostym och om ytterligare några tusen år kan det sannolikt bytas mot en rymddräkt istället.

Tyvärr är det en klen tröst då de flesta investerare inte har tusenåriga sparhorisonter...

Nu har jag istället ganska stor del guld endast i Multi Asset-portföljen men totalt blir det inte särskilt mycket då den portföljen utgör ungefär en tredjedel av totalt sparande. Jag har istället tagit in andra tillgångsslag så som silver, råvaror och kryptovalutor.

Vinvestering

För en tid sedan skrev jag om att investera i vin genom RareWine Invest (RWI). Sammanfattningsvis så tycker jag det ser intressant ut men att minsta investering ligger på 10 000 euro gör mig lite tveksam.

Blev därför intresserad när A Wealth of Common Sense tipsar om Vinovest. Det ska sägas att jag faktiskt inte lyssnat på intervjun än utan bara läst på på sajten.

Minsta investering är i alla fall lite mer överkomliga 1 000 USD. Dessvärre ser det ut att ätas upp av avgifter.

Till att börja med ligger den årliga avgiften på 2,25-2,85%. Har man under 50 000 USD investerat är den 2,85% vilket är mycket högt.  Som jämförelse har RWI 0,7%. Om jag förstår det rätt så tillkommer dock ingen extra avgift vid försäljning hos Vinovest.

RWI anger cirka 8% som förväntad årlig avkastning så i sådana fall är det bara drygt 5% kvar men tyvärr slutar inte avgifterna där.

För att föra över pengar är ju det enklaste att använda kreditkort men då utgår en avgift om 2,9% + 1% för internationella kunder.

Gör man en överföring varje år blir det alltså 2,85% + 2,9% + 1% = 6,75% i avgifter. Förutsatt att man använder ett kreditkort utan växlingsavgift. Det blir inte mycket kvar till avkastning...

Det går faktiskt att betala i kryptovaluta också och då är avgiften bara 1% så det kan kanske vara ett alternativ för vissa.

Det sista alternativet är att göra en banköverföring men där är det högst oklart vilka avgifter som tillkommer och framförallt känns det krångligt 😉.

1 kommentar:

  1. Jag har ont om ord för den fantastiska vinsten du hjälpte mig att tjäna på bara en vecka med binära optioner. Jag är så ledsen att jag tvivlade i början, jag investerade $200 och tjänade $2 500 på bara en vecka, och fortsatte att investera mer, idag är jag ekonomiskt framgångsrik, kan du kontakta honom via e-post: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp(+447883246472) Jag råder dig att inte tveka. Han är fantastisk.

    SvaraRadera