lördag 22 maj 2021

Skapa din egen utdelningsfond

 


När jag började investera för snart 10 år sedan hade jag till en början likt många andra ganska stort fokus på utdelning. På senare år har jag gått ifrån det mer och mer och har (eller hade...) nästan inga enskilda aktier kvar alls i mina portföljer.

Jag har resonerat som så att utdelningar egentligen inte är något annat än att så att säga flytta pengar från en ficka till en annan. Om ett bolag delar ut 5% sjunker också kursen (allt annat lika) med 5% på utdelningsdagen.

Betydligt enklare då att bara ha fonder (gärna breda indexfonder), totalavkastningen blir i slutändan densamma och det driver inte courtage vilket utdelningsstrategin gör när utdelningen ska återinvesteras.

Rent rationellt har jag alltså svårt att argumentera för något annat än att lägga det mesta av sina pengar i indexfonder men som vanligt inom investerande finns det ett sätt som är det rationellt riktiga och ett som är emotionellt riktigt. Tyvärr sammanfaller de sällan.

Ett annat exempel på detta är de som överamorterar på sina bolån eller kanske t om betalar av det helt. Rationellt kanske inte så klokt då avkastningen på börsen bör bli betydligt bättre än räntan på lånet men emotionellt väldigt skönt att vara skuldfri.

Så mitt argument för att investera i aktier som betalar utdelning är mer eller mindre att det känns bra att få utdelning. Det är kul helt enkelt.

Jag tycker mig ha kommit till vägs ände med mina två portföljer, åtminstone för tillfället. Lysa-portföljen går det ju per definition inte att ändra särskilt mycket i och Multi Asset-portföljen känner jag mig väldigt nöjd med för tillfället.

Månadssparandet har därför senaste tiden bestått i att lägga in allt på Lysa. Återigen, rationellt troligen bland det bästa man kan göra för ett pensionssparande men inte särskilt spännande.

Lösningen är då förstås *trumvirvel* att starta en ny portfölj!

Kommer kanske inte som någon överraskning att den nya portföljen kommer fokusera på utdelning, men med en liten annan ansats än jag haft tidigare. Tidigare har jag lagt ganska mycket tid på att försöka hitta och välja ut de bästa bolagen och begränsat mig till 10-20 innehav. 

Det största problemet med det tycker jag är hur man ska hantera stora nedgångar i enskilda bolag, köpa mer, ligga kvar eller sälja av? Historiskt har jag ofta valt det sista alternativet vilket varit rätt ibland men oftast inte.

Så lösningen på det tror jag för min del är att ha många innehav. Väldigt många.

Jag har tagit inspiration från/stulit Marcus Hernhags idé om att skapa ett eget index eller "fond". Eftersom Hernhag vet vad han gör så har han nöjt sig med 15 aktier per "fond" som fördelas likaviktat. 

Jag tänker mig mer 50-100 aktier. Med så många aktier väger varje bolag bara 1-2% och förhoppningen är att jag därför inte ska känna något behov av att sälja även vid större nedgångar i enskilda bolag. 

Ju fler innehav desto mer lik bör också utveckling bli index och det är också tanken. Man har i princip byggt sin egen indexfond som ger utdelning några hundra gånger(!) per år.

Rent praktiskt skapar man ett nytt konto på t ex Avanza och väljer då lämpligen kapitalförsäkring om man tänker ha utländska innehav. Anledningen till det är att det dras en viss källskatt på utdelningen från utländska bolag och eftersom det tekniskt sett är Avanza som står som ägare av innehaven i en kapitalförsäkring sköter de också förfarandet med att kräva tillbaka källskatten. I ett ISK får man sköta det själv.

Sedan är det bara att börja köpa in aktier i sin egen "fond".

Som inspiration har jag bland annat tittat på:

Dividend Aristocrats (amerikanska bolag som har höjt utdelningen i minst 25 år).

Innehaven i XACT Högutdelande

Börsdata

För att komma igång har jag minskat lite av av kassan och skalat av (väldigt) lite av portföljen Multi Asset.

Den nya portföljen har fått namnet "Utdelningsfonden" och precis som med Lysa är sparhorisonten här lång, dvs till pension. Tanken är fördela månadssparandet med drygt hälften till Lysa och resten till denna portfölj. Lysa kommer fortfarande vara den klart största portföljen. Utdelningsfonden utgör i dagsläget cirka 5% av totalt sparande och Lysa cirka 40%.

Hittills har jag plockat in små poster i totalt 55 olika bolag och fler ska det bli 😀. Hittills är det 20 amerikanska bolag, 19 svenska, 5 kanadensiska, 3 norska, 3 danska, 3 finska, 1 tyskt och 1 franskt.

Jag har försökt få till en mix av bolag med hög och stigande utdelning och direktavkastningen ligger enligt Avanza just nu på 4,2% för hela portföljen.

"Analysen" för att ta in nya bolagen i portföljen/fonden är inte mer än att bolagen har betalat hög och/eller stigande utdelning de senaste åren.

Vilka innehav jag hittills köpt in är därför kanske inte så intressant (gör hellre din egen analys) men jag listar dem ändå, håll till godo:

3M, Abbvie, Amcor, American States Water, AT&T, Cardinal Health, Coca-Cola, Colgate, Consolidated Edison, IBM, JNJ, McDonalds, Omega Healthcare, Pepsi, Procter & Gamble, Realty Income, SJW Group, Spark Energy, Walgreens Boots Alliance, Walt Disney

Akelius Pref, ALM Equity Pref, Axfood, Castellum, Cibus, Corem Pref, Essity, Handelsbanken, ICA, Intrum, Investor, Nordea, Pfizer, Resurs, SBB D, Tele 2, Telia, TietoEVRY, Volati Pref

Acadian Timber, Canadian Utililties, Gibson Energy, Rogers Sugar, TransAlta Rennewables

Gjensidige Forsikring, Telenor, Yara International

Novo Nordisk, Topdanmark, Tryg

Elisa, Fortum, Sampo

Allianz

AXA 

2 kommentarer:

  1. Ta och smurfa förbi min sida och spana in min pensionsfond vid namn Northernlights Globalfond med 180 individuella utdelande innehav. Portföljandel varierar mellan 0,2-2,6% för de enskilda innehaven. En egen liten ETF i stil med det du beskriver ovan.

    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Och jag som tyckte jag tog i med 50-100 innehav ;-)

      Radera