lördag 30 oktober 2021

Avanza Auto utmanar Lysa

 


Fondrobotar har blivit populära de senaste åren, min favorit är Lysa där jag har cirka 40% av mitt sparande. En fondrobot är enkelt förklarat ett investerande i en färdig portfölj med ett antal fonder, vanligen indexfonder och räntefonder. Robotdelen är att den ombalanseras automatiskt, går börsen ner säljs det av lite räntefonder och köps aktiefonder och tvärt om.

En av fördelarna med Lysa är de låga avgifterna, för en portfölj med 100% aktier startar avgiften för den breda inriktningen på 0,343% och sjunker sedan med några punkter beroende på hur mycket man har placerat hos Lysa.

För några år sedan startade Avanza sin motsvarighet till fondrobot, Avanza Auto, vilket tekniskt sett väl egentligen är en blandfond men principen är densamma. Avgiften var då cirka 0,5% vilket inte gjorde den så intressant i jämförelse med Lysa.

Nu har man sänkt avgiften till konkurrenskraftiga 0,33-0,37% beroende på vilken av fonderna man väljer. Det finns sex olika fonder med olika fördelning mellan aktier/räntor (avgift inom parentes):

Auto 1: 39/61 (0,33%)

Auto 2: 49/51 (0,34%)

Auto 3: 55/45 (0,35%)

Auto 4: 72/28 (0,36%)

Auto 5: 88/12 (0,37%)

Auto 6: 100/0 (0,36%)

Precis som hos Lysa får man en lite annan fördelning än i en globalfond, mindre USA och mer Sverige och tillväxtmarknader, exempel för Auto 6:


Totalt får man 20% Sverige vilket är precis detsamma som Lysa ger. Enskilda innehav:



När det gäller räntefonder har man till skillnad från Lysa av någon anledning valt att bara ha både korta och långa räntor i Auto 1 och 2, i övriga har man bara långa räntor. Jag har mer eller mindre gett upp att förstå mig på räntefonder men tycker ändå att Lysas variant där man alltid får både korta och långa räntor verkar vara att föredra då man på så sätt får ännu ett tillgångsslag i portföljen.

Slutsats

Skillnaden mellan Avanza Auto och Lysa är inte lika stor längre men jag tycker fortfarande Lysa är att föredra, även om det är på marginalen. Några fördelar:

* Bättre(?) räntedel

* Går att ställa in exakt fördelning mellan aktier och räntor i steg om 1 procent

* Marginellt lägre avgifter

Har man redan konto på Lysa finns det således ingen anledning att byta till Avanza Auto. Har man inte det och vill samla allt sparande på Avanza ser det dock ut att vara ett tillräckligt bra alternativ.

2 kommentarer:

  1. Äger inget fondrobot produkt idag. Men det börjar absolut bli mer intressant när Avanza som du säger blir mer konkurrenskraftig.

    SvaraRadera
  2. Jag har ont om ord för den fantastiska vinsten du hjälpte mig att tjäna på bara en vecka med binära optioner. Jag är så ledsen att jag tvivlade i början, jag investerade $200 och tjänade $2 500 på bara en vecka, och fortsatte att investera mer, idag är jag ekonomiskt framgångsrik, kan du kontakta honom via e-post: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp(+447883246472) Jag råder dig att inte tveka. Han är fantastisk.

    SvaraRadera