lördag 23 oktober 2021

Medelspararen på Avanza 2021



För snart två år sedan delade Avanza med sig av statistisk över hur mycket kapital deras kunder har och hur månadssparandet ser ut.

Nu är det dags igen och resultat ser vi här ovanför. Miljonär Innan 30 ställde sig frågan varför 80-åringar har ett månadssparande över huvud taget och det kan jag väl hålla med om är lite märkligt när medellivslängden är 80 år för män och 84 för kvinnor. Man får väl anta att det är ett sparande till barnbarn eller liknande.

Mer intressant tycker jag det är hur mycket, eller kanske rättare sagt lite, kapital den typiska avanzianen har. Allt är som bekant relativt men om man hänger mycket på #finanstwitter eller för all del finansbloggar får man lätt intrycket att några miljoner eller rent av tiotals miljoner i kapital inte är något konstigt. Med den inställningen kommer detta som en välbehövlig "reality check".

Den genomsnittlige avanzianen är 39 år och bor i Stockholm. Mediankapitalet uppgår till 48 968 kronor.

För de kunder som har tillkommit sedan början på 2020 är siffran 34 år och 15 458 kronor. Nej, inte i månadssparande, totalt 😉.

Medelvärdet tycker jag är ganska ointressant då det dras upp av den lilla klick som har just tiotals miljoner på Avanza. 

Mediankapitalet vid olika åldrar ser ut på följande vis:

30 år: 38 820
40 år: 77 192
50 år: 76 337
60 år: 100 252

För den typiske spararen tar det alltså nästan en helt yrkesliv att komma upp i 100 000 kronor.

Nu säger det förstås inte hela sanningen då man kan ha konton hos flera andra aktörer (Nordnet, SAVR, Fondo, Lysa, Opti, storbankerna osv...) men med tanke på att Avanza har drygt 1,5 miljoner kunder och där merparten får antas vara mer intresserade av investeringar än genomsnittet ger det väl ändå en hyfsad bild över hur sparandet ser ut i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Fast det står ju "hur sparar du i jämförelse med andra avanzianer" och sedan kapital.. Det står inget om att det bara är på Avanza. Dock är det ju skönt att man ligger en bra bit över medianen i ens ålder

    SvaraRadera
  2. Jag har ont om ord för den fantastiska vinsten du hjälpte mig att tjäna på bara en vecka med binära optioner. Jag är så ledsen att jag tvivlade i början, jag investerade $200 och tjänade $2 500 på bara en vecka, och fortsatte att investera mer, idag är jag ekonomiskt framgångsrik, kan du kontakta honom via e-post: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp(+447883246472) Jag råder dig att inte tveka. Han är fantastisk.

    SvaraRadera