lördag 16 oktober 2021

Den heliga graalen

 


Ett vanligt avkastningsmål/drömmål bland investerare tror jag är att i snitt få en avkastning om 15% per år, vilket innebär att kapitalet dubbleras vart femte år. "I snitt" är viktigt här, med så hög avkastning kan man också räkna med att förlora 30-50% av kapitalet enskilda år.

Är man mer intresserad av att bevara sitt kapital är kanske målet snarare att få ut runt 5% i snitt, men aldrig gå under 0% ett enskilt år.

Eftersom jag främst sparar på lång sikt borde jag egentligen inte vara så intresserad av den andra punkten... men det är jag. Det har väl med riskaversion att göra antar jag.

Nu har jag väl visserligen släppt det i mina pensionsportföljer, de är aktietunga och kommer svänga rejält över tid. Jag har dock kvar en portfölj (Multi Asset) där jag försöker åstadkomma något liknande genom att blanda olika tillgångsslag.

Det finns gott om hedgefonder som säger sig vara "absolutavkastande" dvs går plus oavsett hur marknaden går i övrigt. Problemet är bara att det sällan fungerar. Som grupp presterar de riktigt dåligt och har höga avgifter.

Jag har gjort några försök med hedgefonder tidigare i mina portföljer men det har inte fungerat särskilt bra, höga avgifter, låg avkastning och när börsen har vänt ner har de också gjort det.

Även om hedgefonder som grupp presterar dåligt finns det förstås ett fåtal som faktiskt håller vad de lovar. Jag hittade två sådana fonder i Avanzas utbud när jag egentligen letade efter något annat. 

Alcur



Notera utvecklingen under Coronakraschen, fonden fortsatte uppåt när världens börser föll -30%, ganska imponerande. Tyvärr ingen garanti för att mönstret upprepas vid nästa krasch men de har i alla fall ett bra track record sedan 2007. Avkastningen ser också mycket bra ut med hänsyn till risken, 8-10% per år de senaste 5 åren.

Dessvärre finns det ett antal ganska stora nackdelar också:

* Minsta köpbelopp är 100 000 enligt Avanza. Enligt hemsidan är det t om 500 000 som första insättning och efter det 100 000, oklart om Avanza fått till en bättre deal eller har fel uppgifter.

* Höga avgifter. 3,84% enligt Avanza men det är väl vad som tagits ut i avgifter senaste året. Enligt hemsidan är det en fast avgift på 1% och sedan en resultatbaserad avgift som är "20% över SSVX90, kollektiv beräkningsmetod".

* En svart låda. Som brukligt med hedgefonder vet man inte riktigt vad man investerar i, förutom att det i det här fallet är nordiska aktier.

* Handlas månadsvis per den sista bankdagen i månaden. Säljorder måste registreras 10 bankdagar före  den sista bankdagen i månaden.

Största bekymret är väl minsta köpbelopp, övriga kan man kanske leva med. Även om man kanske har 100 000 att investera skulle väl de flesta föredra att sprida ut köpen lite över tid, med kanske 5-10 000 i gången. Är den absolutavkastande på riktigt är ju det förstås en dålig taktik, fonden ska ju aldrig backa 😉. Tittar man på historiken sedan 2007 är det faktiskt svårt att hitta några större dippar, kanske 7-8% som mest.

Elementa


En likande fond med ungefär samma för och nackdelar som Alcur. Klarade som synes Coronakraschen galant men har kortare historik (startades 2015) och -8,86% senaste året ser ju inte heller så bra ut.

Även här är det en "svart låda" man investerar i, fokus på nordiska bolag med upp till 25% utanför Norden men även företagsobligationer och blankning.

Liknande avgiftsstruktur med en fast avgift om 1,5% och sedan en resultatbaserad avgift ovanpå det.

Handlas månadsvis men här är minsta första insättning enligt Avanza "bara" 50 000 och därefter mer överkomliga 5 000, vilket också stämmer med det som står på hemsidan. På Avanzas fondsida står det dock: "För investering mellan 5 000 och 50 000 vänligen kontakta mäklare." Om det är en omskrivning för att det måste göras med telefonorder som kostar flera hundra i courtage försvinner väl lite av idén med att kunna göra mindre insättningar...

Slutsats

Sammanfattningsvis tycker jag trots nackdelarna att båda fonderna ser intressanta ut som en komponent i en portfölj med lägre risk, kanske särskilt Alcur. Hade det gått att köpa för lägre belopp hade jag sannolikt tagit in den i Multi Asset-portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar