lördag 13 november 2021

137 aktier i utdelningsfonden


Nu är det cirka ett halvår sedan jag startade portföljen "utdelningsfonden". Jag har testat ett antal olika strategier under åren och har till slut kommit fram till att det bästa i många fall nog också är det enkla, dvs att köpa en indexfond eller kanske ännu hellre en fondrobot som Lysa.

Problemet med det är bara att det är så tråkigt. Så för att få det bästa av två världar har jag en portfölj till där jag har extremt många innehav. Med tillräckligt många innehav blir det i princip som en globalfond men med (för mig) två fördelar:

* Jag får köpa aktier, och det är ju kul

* Jag får utdelning flera gånger i veckan, och det är ju kul

Med 137 innehav får man väl anse att man tagit bort bolagsrisken i portföljen. Skulle ett av bolagen gå i konkurs påverkar det portföljen med cirka 0,7% (om alla bolagen har exakt samma vikt vilket de förstås inte har).

Med så många innehav kan man väl också tycka att avkastningen borde bli ungefär i nivå med index men hittills ligger jag faktiskt ganska långt efter:


+3,93% sedan starten att jämföra med +12,65% för en globalfond så som SPP Aktiefond Global. En lite mer rättvis jämförelse är kanske XACT Norden Högutdelande som har ungefär samma typ av bolag (bara inom norden visserligen) och den har gått +6,67% samma period.

Direktavkastningen i portföljen ligger för närvarande på 4,38% och jag är lite osäker på om det ingår i avkastningssiffran eller ej. Efter att ha läst Avanzas helt otroliga (i negativ bemärkelse) svar på Snålgrisens blogg angående hur de räknar så kanske man ska deras siffror med en nypa salt för övrigt.

Ett halvår är hur som helst för kort tid att utvärdera resultat på så jag gör en ny uppföljning om ett år eller så.

Vad gäller innehaven har jag av naturliga skäl ganska stark slagsida åt USA och Sverige men har också plockat in en del kanadensiska, tyska, finska, norska, danska, franska och italienska innehav:

USA: 58

Sverige: 30

Kanada: 12

Tyskland: 11

Finland: 9

Norge: 7

Danmark: 4

Frankrike: 4

Italien: 2

Jag har också en viss förkärlek för "tråkiga" bolag inom t ex telekom, energiförsörjning och försäkring vilket väl också kan förklara avkastningen hittills.

Bäst hittills har Novo Nordisk gått (+48%) och sämst Telecom Italia (-35%). Det är lite lockande att sälja av det som har gått dåligt men än så länge har jag lyckats hålla mig till min strategi att i princip inte sälja några innehav. De får ligga kvar i portföljen även om det kanske inte blir några nya köp.

Utdelningarna kommer som sagt i en strid ström, så här ser det t ex ut för kommande två veckor:


Högst direktavkastning har  American Shipping Company, hela 10,9%. Lägst har de 2-3 innehav som i dagsläget faktiskt inte har någon utdelning alls. Att hitta dem lämnas som en övning åt läsaren 😉.

Nedan listas samtliga 137 innehav, håll till godo:

3M Co
Abbvie Inc
Acadian Timber Corp
Aflac Inc
AGNC Investment Corp
Akelius Residential Prop. D
Algonquin Power & Utilities Corp
Allianz SE
ALM Equity Pref
Amcor PLC
American Shipping Company
American States Water Co
Amgen Inc
Anora Group
Apple Inc
Arbor Realty Trust Inc
Archer-Daniels-Midland Co
Ares Capital Corp
AT&T Inc
AXA SA
Axfood
Azelio
Bank of Nova Scotia
BASF SE
Bayer AG
BCE Inc
Boston Pizza Royalties Income Fund
Bristol-Myers Squibb Co
Broadmark Realty Capital Inc
Canadian Imperial Bank of Commerce
Canadian Utilities Ltd
CapMan Oyj
Cardinal Health Inc
Carlsberg B
Castellum
Chevron Corp
Cibus Nordic Real Estate
Cisco Systems Inc
Coca-Cola Co
Colgate-Palmolive Co
Community Trust Bancorp Inc
Consolidated Edison Inc
Corem Property Group Pref
Credit Agricole SA
CyrusOne Inc
Deutsche Telekom AG
Digital Realty Trust Inc
DNB Bank
E.ON SE
Electrolux B
Elisa Oyj
Enbridge Inc
Enel SpA
Ericsson B
Essity B
Europris
Exxon Mobil Corp
Federal Realty Investment Trust
Fortum Oyj
Franklin Resources Inc
freenet AG
Gibson Energy Inc
Gilead Sciences Inc
Gjensidige Forsikring
Gladstone Investment Corp
GlaxoSmithKline PLC
Handelsbanken A
Heimstaden Pref
Hewlett Packard Enterprise Co
Horizon Technology Finance Corp
Intel Corp
International Business Machines Corp
Intrum
Investor A
Iron Mountain Inc
Johnson & Johnson
JP Morgan Chase & Co
Kemira Oyj
Kimberly-Clark Corp
KONE Oyj
Kopparbergs B
Lazard Ltd
Leggett & Platt Inc
LTC Properties Inc
Main Street Capital Corp
McDonald's Corp
Metro AG
Microsoft Corp
Muenchener Rueckversicherungs Gesellschaft in Muenchen AG
NAXS
Nordea Bank Abp
NorthWest Healthcare Properties REIT
Northwest Natural Holding Co
Novo Nordisk B
Old Republic International Corp
Omega Healthcare Investors Inc
ONEOK Inc
Orange SA
Orion Oyj A
Orkla
People's United Financial Inc
PepsiCo Inc
Pfizer
Physicians Realty Trust
Procter & Gamble Co
Realty Income Corp
Resurs Holding
Rogers Sugar Inc
Samhällsbyggnadsbo. i Norden D
Sampo Oyj A
Sanofi SA
Securitas B
SJW Group
Skanska B
SKF B
Tele2 B
Telecom Italia Pref SpA
Telefonica Deutschland Holding AG
Telenor
Telia Company
TietoEVRY
Topdanmark
TransAlta Renewables Inc
Tryg
Uniper SE
UPM-Kymmene Oyj
Verizon Communications Inc
Via Renewables Inc
VNV Global
Volati Pref
Volvo B
Vonovia SE
Walgreens Boots Alliance Inc
Walt Disney Co
WP Carey Inc
Yara International
Öresund

2 kommentarer:

  1. Vov.söger jag bara. Absolut att det kommer funka. Det jag funderar över är att du ligger ganska tungt i bänkarna. (USA) Jag tänker valuta och spreds. Men diverseringen ser god ut. Stora stabila pjäser som lär finnas kvar ett tag.
    Mvh
    Larsa

    SvaraRadera
  2. Jag har ont om ord för den fantastiska vinsten du hjälpte mig att tjäna på bara en vecka med binära optioner. Jag är så ledsen att jag tvivlade i början, jag investerade $200 och tjänade $2 500 på bara en vecka, och fortsatte att investera mer, idag är jag ekonomiskt framgångsrik, kan du kontakta honom via e-post: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp(+447883246472) Jag råder dig att inte tveka. Han är fantastisk.

    SvaraRadera