lördag 31 december 2022

Resultat 2022

 


Ett av de sämre börsåren på länge är till ända och det har återigen blivit dags att summera årets utveckling och eventuella förändringar inför 2023.

Eller var det ett så dåligt börsår egentligen? Tittar man på Stockholmsbörsen och USA kan man nog konstatera att så var fallet medans den som hade sina pengar i en global indexfond klarade sig betydligt bättre. Så här slutade ett antal populära index och fonder 2022:

OMXS30: -15,55%

OMXSPI: -24,61%

DJ USA: -20,68%

NASDAQ 100: - 32,97%

Lysa Aktier Bred: -7,76%

Storebrand Global All Countries: -7,34%

Jag hade tidigare mycket placerat på Lysa men har numera övergett det till förmån för framförallt Storebrands globalfond. Som synes är avkastningen snarlik även om Lysas portfölj i teorin är något bredare och bättre. Kan bara konstatera att Lysas aktieportfölj fortsätter prestera precis som förväntat och  aktiedelen ser fortfarande ut att vara ett bra alternativ till att välja sina egna indexfonder.

Dock visar Lysas räntedel -8% för året vilket också var ungefär som väntat i år och anledningen till att jag övergav Lysa. Nu börjar dock räntor faktiskt se intressant ut igen så jag skulle tro att det blir ett positivt resultat för räntedelen under 2023. Jag är väl inte så sugen på att byta tillbaka till Lysa igen men man vet aldrig...

Utvecklingen i mina egna portföljer landade på -1,23% vilket man väl får vara väldigt nöjd med ett år som detta. Fördelat på de två portföljerna såg det ut så här:

Multi Asset -2,42%

Multi Asset-portföljen har fungerat ungefär som det är tänkt och varken gått upp eller ner särskilt mycket under året. När aktier har gått ner så har de alternativa tillgångsslagen bidragit positivt istället:

Skogsfond Baltikum: +18,8%
Amundi Fds Volatil Wld A USD C:  +22,45%
Xetra-Gold (4GLD): +7,01%
WisdomTree Physical Silver (VZLC): +10,87%
Lyxor EX-Energy (LCTR): +9,99%

Det som inte gick lika bra:

Storebrand Global All Countries: -7,34%
AMF Aktiefond Småbolag: -37,09%
BITCOIN XBT: -64%

Globalfonden klarade sig som sagt ganska bra medans det blev desto tuffare för småbolagsfonden. Bitcoin (och Ethereum) var det som gick bäst i portföljen under 2021 och i år har det varit precis tvärtom. Jag kommer troligen ligga kvar med runt 1% i bitcoin även i år, jag kan förlora max 1% men får vi en ny topp är ju uppsidan enorm härifrån.

Räntor börjar som sagt faktiskt se intressant ut igen och jag kommer troligen flytta över några procent från aktier till räntefonder, mer om det i kommande inlägg. Efter det kommer aktieandelen vara 50-55% istället för 60% som idag.

Utdelningsfonden +0,11%

Defensiva aktier har generellt gått bättre än mycket annat och utdelningsfonden med närmare 190 olika individuella innehav lyckades på något vis klara sig precis över nollan.  

Den innehåller framförallt aktier med hög och/eller stigande utdelning men jag har också tillåt mig att göra lite mer spekulativa köp under året. Det har fungerat bra ibland (t ex Netflix, +67% sedan köp) men oftast inte (Meta -29%, Azelio -84%, Storskogen -54%, Uniper -81% osv). Trots det kunde jag inte låta bli att göra ett litet köp i Tesla under veckan, efter en nedgång på nära -70% under året.

Att inte försöka bottenfiska hade alltså troligen gett en ännu något bättre avkastning, åtminstone i år. 

Som helhet är jag i alla fall mycket nöjd med hur portföljen har presterat i år och det är även kul att se utdelningar trilla in igen efter att ha varit borta från utdelningsstrategin i några år.

Några större förändringar under 2023 tror jag inte det blir i portföljen utan det lär väl rulla på och säkert passera 200 individuella innehav. 

Just nu är Multi Asset-portföljen något större och ambitionen är att de två portföljerna ska vara lika stora så jag kommer fortsätta prioritera köp i utdelningsfonden ett tag till. Vill även öka andelen på sparkonto till cirka 20% så att jag till slut får följande fördelning:

Utdelningsfonden: 40%
Multi Asset: 40%
Sparkonto: 20%

Sänker jag aktieandelen i Multi Asset hamnar jag då på en aktieexponering om 60%, 20% sparkonto och 20% "annat" (guld, silver, råvaror osv).

Börsen 2023

Hur börsen kommer gå 2023 eller vad man ska satsa på vet förstås ingen så för att belysa detta återanvänder jag ett citat från förra årets genomgång från Claes Hemberg om hur börsen skulle gå 2022

"Jag skulle säga att ekonomin fortsätter i bra styrka under 2022 och 2023. Det finns inga hot på himlen. Vi har låga räntor och de kommer inte att höjas de närmaste åren, säger han till tidningen."

Det var kul då och ännu roligare nu när vi har facit 😄.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Får jag komma med ett tips?
    Byt ut ”BITCOIN XBT” mot ”Valour Bitcoin Zero”. Coinshares (XBT) tar en avgift på 2,50% medan Valour är gratis. (Utöver ISK/KF-skatten förstås)

    SvaraRadera