lördag 7 januari 2023

Strategi 2023

 


Börsåret har börjat starkt och Stockholmsbörsen har på bara 4 dagar stigit med +4%, eller ungefär en halv årsavkastning sett i ett längre perspektiv. De egna portföljerna är därmed återigen på All Time High så det verkar som tillfället att göra en viss förflyttning från aktier till spakonto kom tidigare än jag hade trott. Förutom det har jag två andra förändringar jag vill göra i år.

Öka sparkontot

Som jag skrivit tidigare har jag som mål att öka andelen på sparkontot från cirka 15% till 20%. Hur jag hanterar det hittills är att jag har en viss summa som jag vill se på Avanzakontot och när den överskrids så säljer jag av lite och placerar det på sparkontot istället. Under veckan har det som sagt varit ett bra tillfälle att göra det.

Räntefonder i Multi Asset

Jag undvek räntefonder förra året vilket i efterhand var ett bra beslut. Som ränteklimatet är nu börjar det dock se intressant ut igen och jag kommer nu flytta några procent från aktier till räntor i Multi Asset-portföljen.

Att välja rätt räntefond är inte det lättaste (betydligt svårare än att välja en bra aktiefond) och det finns många olika åsikter om hur man ska tänka. Ska man ha företagsobligationer, statsobligationer eller kanske realräntor? Och ska det vara lång eller kort duration?

Det jag lutar åt nu är att göra det enkelt för mig och bara välja AMF Räntefond Mix som innehåller obligationer från ett antal olika länder med en löptid på mellan 2 och 12 år. Låg avgift (0,13%), bra riskspridning och mestadels statsobligationer vilket jag har kommit fram till är det jag vill ha.

Öka investeringarna i Trine

Trine är också något jag vill öka i under 2023. Sedan Coronapandemin bröt ut blev jag lite försiktigare med att investera i Trine men kan väl nu konstatera att de flesta av företagen verkar ha överlevt det med. I Augusti låg default rate på 6,7% men är i skrivande stund "bara" 4,4%. 

Nyligen har två av mina lån också blivit tillbakabetalade i sin helhet i förtid vilket inte tillhör vanligheterna. I det ena fallet berodde det på att Shell(!) har köpt Daystar.

Som tidigare ser jag Trine som ett mellanting av investering och välgörenhet och räknar inte in det som är investerat i Trine i totalt sparande.

En långsiktigt mål är att komma upp i nästa "nivå" på Trine som innebär att man får en lite högre ränta på alla nya lån man investerar i. Detta åstadkoms genom att ha 10 000 euro i "outstanding portfolio" (dvs ännu ej tillbakabetalade lån), i skrivande stund ligger jag på 3348 euro.

Målet för 2023 får bli 5000 euro i outstanding portfolio med sikte på 10 000 under 2025.

Vill du själv testa att investera i Trine så kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för 😀.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Fonden du nämner har på 5 år backat ca 6%
    På samma tid har Stockholmsbörsen inkl utd gå upp ca 56%
    Varför väljer du att satsa på räntor?
    Kortsiktigt bara eller?
    //Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja räntefonder har inte gått så bra så länge vi haft nollränta, av naturliga skäl. Jag tror man kan få några procents avkastning i år och troligen kommande år, till lägre risk än aktier. Jag gör det för att sänka risken i portföljen. Men vi pratar alltså om att kanske flytta 5% från aktier till räntor.

      Radera
  2. Grattis till All Time High!

    En sak du bör ha i åtanke är att AMF Räntefond Mix valutasäkrar sina innehav. Den står därför och faller med svenska kronan.

    Vill du ha räntor i andra valutor gissar jag att du måste titta på ETF:er.

    SvaraRadera
  3. Är du trött på att leta efter lån och bolån, eller har du ständigt blivit avvisad av banker och andra finansiella institutioner eller ett mikrofinansieringssystem. Med detta vill vi informera dig med 100% garanti om att vi erbjuder lån av valfritt belopp till en ränta på 2% per månad. Vi tillhandahåller LÅN för affärsutveckling. konkurrensfördel/verksamhetsexpansion. Se till att vi är certifierade, pålitliga, pålitliga, effektiva, snabba och dynamiska. och deltagande finansiär för fastigheter och all form av företagsfinansiering, vi tillhandahåller långfristiga lån på max två till femtio år och alla räntor samt beräknar och möjliggör årlig betalning E-post: loancreditinstitutions00@gmail.com .

    Vi erbjuder följande typer av lån och mycket mer;

    * Personliga lån (lån utan säkerhet)
    * Företagslån (lån utan säkerhet)
    * Konsolideringslån
    * Kombinationslån
    * Renovering

    För att kontakta för lånesökning vänligen svara med ditt e-post-ID så att jag kan skicka mer för ditt godkännande
    Tack, kontakta oss via e-post: loancreditinstitutions00@gmail.com
    ring eller WhatsApp: +393512114999

    SvaraRadera