söndag 29 januari 2023

Bygger kassa igen

 


För tre veckor sedan konstaterade jag att man på bara 4 dagar hade fått ungefär en halv årsavkastning  (4%) på Stockholmsbörsen. I skrivande stund har OMXSPI stigit med +8,78% så nu får man väl istället säga att det blivit lite drygt en årsavkastning på bara 1 månad.

Mina defensiva portföljer har inte hängt med riktigt men ligger båda på runt +5% för året vilket heller inte är så illa. Eftersom jag har som ambition att öka andelen på sparkontot till cirka 20% har det kommit mycket lägligt och jag har sålt av aktiefonder (främst Storebrand Global All Countries) två gånger hittills i år och flyttat över till sparkontot. Förhoppningsvis blir det en tredje försäljning under kommande vecka.

Jag har en viss summa jag vill se på Avanzakontot och när det går över det säljer jag av lite och flyttar över till sparkontot istället för att sänka risken. Märkligt nog känns pengarna också mer verkliga när de ligger på sparkontot.

Jag har också flyttat över en del från aktier till AMF Räntefond Mix och ungefär 5% av Multi Asset-portföljen utgörs nu av den fonden. Utvecklingen hittills i år är +1,58% för fonden så det har i alla fall börjat bra.

Kanske ska tillägga att jag drar ner på risken framförallt för att jag inte tycker att jag behöver ta mer risk just nu och inte nödvändigtvis för att jag tror att börsen är på väg ned.

Aktuell fördelning i Multi Asset är således numera:

45% Storebrand Global All Countries
10% AMF Aktiefond Småbolag

4% Skogsfond Baltikum
4% Amundi Fds Volatil Wld A USD C
1% BITCOIN XBT
5% AMF Räntefond Mix
15% Xetra-Gold (4GLD)
6% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
10% Amundi Blbrg Equlwght Commdt ex-Agricl UCITS ETF A (LYTR)

Övrigt noterbart i Multi Asset är att Skogsfond Baltikum av någon anledning har rusat över +20% de senaste tre månaderna efter att ha legat i princip flat i flera år. Jag försöker hålla mig till min fördelning och säljer av lite då och då.

Bitcoin var portföljens sämsta tillgångsslag förra året och är i år med råge det bästa med en uppgång på cirka +45%. Har sålt av lite här också.

Sist men inte minst har min råvaru-ETF bytts ut, vad jag vet utan något meddelande från Avanza. Jag använde mig tidigare av Lyxor EX-Energy (LCTR) som inte innehöll energi/olja. Den är nu ersatt av ETF:en med det smidiga namnet Amundi Blbrg Equlwght Commdt ex-Agricl UCITS ETF A som alltså innehåller energi men inte jordbruksråvaror (vilket LCTR) gjorde. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett sämre val men tål att funderas på om det finns bättre/bredare råvaru-ETF:er.

Jag har fortsatt fylla på i utdelningsfonden och har nu för första gången också sålt ett innehav. Tanken med fonden/portföljen var egentligen att ha så många små innehav att de som inte presterade så bra ändå skulle få ligga kvar men ingen regel utan undantag antar jag 😏.

När Azelio gick under 1 krona tröttnade jag till slut och sålde av det lilla som fanns kvar av innehavet. För cirka två år sedan toppade kursen på 72 kronor och i skrivande stund handlas Azelio till 74 öre. 

För att ta igen en nedgång på 90% krävs som bekant en  uppgång på 1000% (!) och det var väl också ungefär vad som krävdes för att jag skulle gå +-0 på affären. Jag tror inte det händer i närtid om man säger så. För de drygt 36 000 ägarna på Avanzas skull hoppas jag förstås att utvecklingen vänder snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar