söndag 5 februari 2023

2 nya fonder

 



Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest

Det här trodde jag faktiskt var ett skämt när jag först läste om det. Bakom fonden står alltså (tidigare) hypade förvaltaren Cathie Woods vars ETF ARKK steg flera hundra procent under 2020-2021 för att sedan totalkrascha under 2022. Att lansera en Avanza-fond med samma förvaltare nu istället för 2021 kan alltså framstå som lite märklig tajming.

Fonden fokuserar hur som helst på de flesta av för tillfället aktuella buzzwords, eller vad sägs om "artificiell intelligens, DNA-sekvensering, robotisering, energilagring och blockkedjeteknik.". Största innehavet är Tesla vilket väl säger en del och kanske också att fonden enligt Avanza är extra populär hos män mellan 18 och 24 år.

Plot twist: ARKK har i år stigit +37% och Avanzas nya fond drygt +10% redan under första veckan, så vem vet, detta kanske blir året när ARK kommer tillbaka igen? Något köp för egen del blir det dock inte.

Avgiften är 0,94% vilket är relativt lågt för att vara en aktivt förvaltad fond. Avanza fortsätter alltså trenden med att släppa "egna" aktivt förvaltade fonder istället för billiga indexfonder. 

Vill man vara snäll kan man väl säga att de redan har tillräckligt många billiga indexfonder i det egna sortimentet. Själv tror jag det väl mer beror på hotet från SAVR, Fondo och andra aktörer som erbjuder samma fonder som Avanza fast med lägre avgifter.

Spiltan Realinvest Global

Som motpol till Avanzas fond har även Spiltan i dagarna lanserat en ny fond som investerar i "riktiga tillgångar". Cirka 65% investeras i infrastruktur, 25% i fastigheter och 10% i skog och fonden strävar efter cirka 40-50 innehav.

Det är en aktiefond med defensiv inriktning och tanken är också att den inte ska vara lika konjunkturberoende som en traditionell globalfond.

Avgiften är 1,5% vilket är ungefär runt snittet för en aktivt förvaltad fond, eller kanske något högre.

Det här tycker jag ser betydligt mer intressant ut men det kommer nog inte att bli något köp här heller. Jag tror jag nöjer mig med att "inspireras" av vilka de största innehaven i fonden är och köper dem eventuellt själv i utdelningsportföljen istället.

Största innehavet är t ex Canadian National Railway vilket inte verkar så tokigt.

2 kommentarer:

  1. Jag tog in Realinvest Global till barnsparet. Inte värdens mest spännande inriktning men det passar en trygghetsnarkoman som mig själv. SAVR sänkte avgiften med 44% så hos dem betalar man 0,84% vilket, om ej billigt, åtminstone är en rimligare avgift.

    SvaraRadera