lördag 27 augusti 2022

Trine - investering eller välgörenhet?

 


Nu var det snart två år sedan jag skrev om Trine förra gången. I korta drag går det ut på att investera i lån till företag inom solenergi i framförallt Afrika. Den som tycker att det låter som hög risk har helt rätt i det och personligen ser jag det som ett mellanting av välgörenhet och investering och räknar inte in de pengar jag har avsatt till Trine till mitt totala kapital.

Jag har använt Trine i snart 4 år och hittills  investerat cirka 50 000 kronor (4900 euro) utspritt över 46 olika lån varav drygt 2000 euro har återbetalats och 342 euro erhållits i ränta.




Sedan Coronapandemin har jag blivit lite försiktigare med att skjuta in pengar i nya lån och bara återinvesterat de återbetalningar som kommer in. De brukar ta ungefär 2 månader innan det kommit in 100 euro på kontot varpå jag återinvesterar det i ett nytt lån. Lägsta belopp att investera är dock så lite som 25 euro.

Så här drygt 2,5 år efter att pandemin började kan man ändå konstatera att de flesta av företagen verkar ha överlevt det med. Av de 46 lånen är det hittills bara ett som inte har kunnat återbetalas helt. 6 av lånen har förvisso statusen "restructering" och många andra är sena med betalningarna. Men på det stora hela rullar det ändå på bättre än väntat. I veckan gjorde jag min första nyinsättning på två år.

Min känsla är alltså att Trine inte ha påverkas så mycket av pandemier och annat elände de senaste åren men tittar man på default rate ser det tyvärr lite annorlunda ut. När jag går tillbaka till gamla inlägg som jag skrivit för några år sedan verkar den ha legat runt 1,5% medans den nu ligger på hela 6,7%!.

Default rate är alltså andelen som inte har återbetalas (eller där sannolikheten är stor att den inte gör det). Hade man investerat i alla lån som Trine erbjuder hade man således bara fått tillbaka 93,3% av kapitalet. Trine anger genomsnittlig ränta till 7,4% så man hade väl ungefär gått +-0 på affären.

Tidigare kunde man betala sina investeringar med kort och då använda t ex Klarnakortet för att slippa växlingsavgiften till euro. Det verkar tyvärr vara borttaget och nu är det antingen Trustly eller SEPA-överföring som gäller. 

För Trustly är avgiften 0,25% och för SEPA-överföring verkar det bero på vilken bank kan använder. Lite synd att möjligheten att betala med kort försvann, även om det är väldigt smidigt att betala med Trustly/BankId.

Som om inte detta vore nog betalar man förstås 30% skatt på den ränta man får. Detta rapporterar dock Trine till skatteverket så det är inget man behöver göra själv.

Vill man tjäna pengar på sin investering ser det alltså ganska svårt ut att få ihop kalkylen i dagsläget, man kan ha tur förstås och lyckas välja "rätt" lån men förväntad avkastning är väl snarare minus(!) några procent just nu.

Återigen gör man nog klokt i att mer se det som välgörenhet än investering och ur den aspekten tycker jag det är riktigt intressant. Att sätta upp solpaneler på en villa i Sverige har väl ärligt talat närmast en symbolisk effekt för miljön medans en investering i solpaneler i t ex Nigeria gör nytta på riktigt. Mer klimatnytta för pengarna helt enkelt.

Tidigare var många lån skyddade till 60% (har jag för mig) av SIDA men detta verkar nu ha ändrats till 50% skydd av U.S. International Development Finance Cooperation (DFC). Det vill säga man får tillbaka 50% av sina pengar i det läge lånet inte kan återbetalas.

Det finns även 4 olika nivåer där högre nivå innebär att man får högre ränta på alla lån.
.


Själv ligger jag på cirka 2800 euro i outstanding portfolio (dvs ännu ej tillbakabetalade lån) så jag har en bit kvar till nästa nivå på 10 000 euro även om den väl känns inom räckhåll i framtiden. Högsta nivån på 50 000 euro skippar jag nog dock.

Trine täcker eventuella förluster upp till 100 euro (dock lite oklart om det gäller om lånet redan garanteras till 50% av DFC) för nya investerare.

Kombinerat med denna länk får du (och jag) dessutom 10 euro att investera för. Se där, 10% i garanterad avkastning 😀.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Var längesedan man hörde något om just Trine.
    Funderade på det förut men kom aldrig till skott.

    Får se om det blir något nu. Tänker lite som du att mer se det so välgörenhet. Kan man få fler solceller i dessa delar av världen så är det riktigt bra för miljön.

    Ska fundera lite och påminn mig gärna igen om ett tag så använder jag din länk om det blir aktuellt!

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera