lördag 20 augusti 2022

Die with zero


Die with zero är en bok som har fått mycket uppmärksamhet den sista tiden. RikaTillsammans har gjort två poddavsnitt om den och bland andra Miljonär innan 30 och Of Dollars And Data har skrivit om den.

Nu har jag inte läst boken (än) men titeln säger väl det mesta egentligen och kan tyckas självklar för många, det verkar väl dumt att inte använda pengarna. 

För den ekonomiskt (över)intresserade är det dock långt ifrån självklart och går tvärtemot vad de flesta "så blir du miljonär"-böcker lär ut. Det som gäller här brukar ju vara att det bästa är att spara så mycket som möjligt och gärna dra ner på "onödiga" saker så som kaffe eller lunch ute. 

Men sen då, när man har blivit miljonär? Det är det få böcker som tar upp och har man sparat mycket i många år är väl risken också stor att beteendet fortsätter, fast det egentligen inte behövs.

När är det dags att faktiskt börjar använda pengarna då? Boken har förstås lite olika modeller för hur man ska spendera sina pengar optimalt men jag tror inte man behöver göra det krångligare än nödvändigt.

Började man spara tidigt kanske det är dags att växla över från sparande till spenderande runt 40 och runt 60 om man började spara lite senare. Det kluriga är förstås att man inte vet exakt hur länge man lever och hur hälsan är när man blir äldre så troligen bättre att spendera förr än senare.

Jag har haft liknande tankar tidigare men kanske inte formulerat det på samma sätt. Ett räkneexempel jag skrev om för några veckor sedan byggde förstås till stor del på mina egna siffror så om jag skulle sluta spara helt nu och få 7-8% årlig avkastning skulle jag ha över 6 miljoner vid dryga 60 års ålder. 

Till vadå kan man ju fråga sig, förutom en väldigt trygg pension. Utifrån bokens resonemang är det väl då kanske bättre att börja använda åtminstone en del av pengarna redan nu.

Även om jag kanske inte kommer ta ut så mycket pengar från portföljen är min tanke nu att i alla fall försöka att inte skjuta in så mycket mer så länge jag ligger före i "planen". 

Fast under veckan gjorde jag faktiskt för kanske första gången ett uttag från portföljen, ungefär motsvarande ett för mig normalt månadssparande, mest för att känna hur det kändes. Lite konstigt, men bra än så länge 😀.

2 kommentarer:


  1. Eftersom man inte vet när man kommer att dö är själva principen absurd. Själv ser jag dessutom de investerade pengarna som familjens och inte enbart mina egna.

    SvaraRadera