lördag 1 januari 2022

Resultat 2021 och förändringar 2022


2021 är slut vilket innebär en obligatorisk genomgång över hur portföljerna har utvecklas och kanske framförallt om man ska ändra något under 2022.

Sammanfattningsvis så gick Lysa precis som förväntat, ungefär som en global indexfond eller tom något bättre. Multi Asset-portföljen gick oväntat bra, troligen tack vare den lilla exponeringen mot krypto.

Utdelningsfonden och framförallt Fondo-portföljen är för nya för att kunna utvärdera än.

Lysa

Lysa Bred 80/20: +24,68%

Lysa Hållbar 80/20: +29,66%

På Lysa har jag cirka 2/3 i den breda portföljen och 1/3 i det hållbara alternativet. I teorin är det breda alternativet bättre då det innehåller många fler bolag (cirka 8000 istället för cirka 800) och även inkluderar tillväxtmarknader. 

Just i år gick dock det hållbara alternativet betydligt bättre, så det är kanske inte fel att helgardera sig genom att placera i båda.

Aktiedelen i den breda portföljen avkastade +30,91% i den breda och +36,79% i den hållbara. Som jämförelse så avkastade min favorit bland globala indexfonder SPP Aktiefond Global +30,93% så Lysa har fungerat precis som det är tänkt under 2021, eller tom något bättre för den hållbara portföljen.

Utvecklingen för räntedelen var som väntat tråkig med -0,22% för den breda medans den hållbara i alla fall lyckades åstadkomma positiva +1,12%.

Jag är fortsatt mycket nöjd med Lysa och startade nu i december äntligen också ett automatiskt månadssparande. Tanken är att cirka 1/3 av mitt månadssparande går in i Lysa-portföljerna och resten sprids ut över övriga portföljer.

Förändringar 2022: Eftersom sparande i Lysa är på lång sikt (pension om ~25 år) borde jag egentligen ändra fördelningen till 90/10. Ett utmärkt tillfälle att göra det hade varit under Coronakraschen för snart 2 år sedan men i den allmänna paniken som rådde då ändrade jag istället till 70/30 för att försöka rädda lite av besparingarna. Det var förstås helt fel så jag hoppas jag har nerver nog att ändra åt "rätt" håll vid nästa krasch...

Multi Asset (+35,19%)

Lite oväntat är det Multi Asset-portföljen som bara innehåller 55% aktier som har gått bäst i år. Förklaringen är nog till stor del exponering mot krypto, även om den bara är 5%. Mitt lilla innehav i Ethereum är faktiskt det som givit högst procentuell avkastning någonsin, ett kort tag låg jag drygt +900%, dvs min första så kallade tenbagger. I skrivande stund är dock avkastning "bara" cirka +700%.

Förändringar 2022: I det förra inlägget om Multi Asset-portföljen kom det en kommentar som jag tyvärr missat att svara på om varför det inte finns några långa amerikanska räntor i portföljen. Det är ju en berättigad fråga och det korta svaret är väl att jag tycker det är svårt att välja ut lämpliga räntefonder.

Inte ens Ingves eller Lysa verkar ju klara att välja de bästa 😉.

Jag gillar dock tanken på att ha (ännu) fler tillgångsslag i portföljen, den heter ju trots allt Multi Asset. Eventuellt blir det därför ett nytt försök med kanske 2,5% kort ränta (Spiltan Räntefond?) och 2,5% lång ränta (IS04?).

Utdelningsfonden (+8,32%)

Utdelningsfonden startade jag så smått i Maj så resultatet är inte riktigt jämförbart med helåret. En global indexfond har avkastat ungefär +15% under perioden medans avkastningen för XACT Högutdelande som har liknande inriktning (dock bara nordiska bolag) är i princip identisk, runt +8%

Förändringar 2022: Från början var inte tanken att den här portföljen skulle bli särskilt stor men det visade sig vara så kul att köpa aktier och få utdelningar igen att den nu innehåller 140+ mer eller mindre (oftast mindre) genomtänkta innehav och står för cirka 20% av totalt sparande.

Runt 20% av totalt sparande tycker jag ändå är en ok nivå men jag ska försöka lugna mig lite så att det inte går över 25%.

Fondo

Slutligen startade jag nyligen en ny fondportfölj på Fondo med tre olika fonder:

AuAg Precious Green

Lucy Global Fund

PLUS Allabolag Sverige Index

Förändringar 2022: Storleken på innehavet i de två första fonderna är jag ganska nöjd med så där blir det nog inga fler köp just nu. Sverigefonden är ju så bred så den kommer jag sannolikt fylla på i om/när den svenska börsen dippar.

Hur går börsen 2022 då?

Jag ska inte ge mig på att gissa men tyckte det här färska citatet från Hemberg var lite kul: 

"Det finns inga hot på himlen. Vi har låga räntor och de kommer inte att höjas de närmaste åren, säger han till tidningen."

Det verkar som vi lever i olika verkligheter, på rak arm kommer jag att tänka på Omikron, produktionsstörningar, inflation och energikris och det finns säkert fler. FED har väl dessutom utlovat flera räntehöjningar under 2022.

Det får mig osökt att tänka på ett annat citat som någon (kanske) yttrade några dagar före kraschen 1929: "värdet på aktier har stigit till vad som förefaller vara en permanent hög nivå" 😉.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar