lördag 11 december 2021

Ny fondportfölj på Fondo

 


Som jag skrev i förra inlägget så har (eller rättare sagt hade) jag efter flytten från SAVR till PPM endast en fond kvar i SAVR-portföljen, AuAg Precious Green.

Att man egentligen (om möjligt) borde ha sina fonder hos Fondo har jag väl skrivit både en och två gånger. Sagt och gjort, jag säljer även AuAg Precious Green och startar istället en ny portfölj på Fondo där den fonden kommer ingå.

När SAVR startade 2019 var jag ganska snabb med att flytta över vissa fonder dit då fondavgiften är betydligt lägre än på t ex Avanza. 

Något år senare startades Fondo som har ännu lägre avgifter. Man slipper SAVR:s "plattformsavgift" på 0,09% och valutaväxlingsavgiften är dessutom 0,25% istället för 0,5% på SAVR. Nackdelen är ett sämre utbud av fonder, i skrivande stund 500 stycken jämfört med SAVR:s över 1300. Det är dock troligen ett övergående problem, när jag tittade tidigare i veckan har jag för mig att det var 470-480 stycken...

Skillnaden i avgift är ändå ganska liten så ärligt talat spelar det nog inte så stor roll vilken av plattformarna man väljer. De fonder jag var intresserad av fanns på Fondo och det är ju alltid kul att testa en ny plattform 🤓.

Att komma igång gick lika smidigt som man förväntar sig idag, mycket tack vare mobilt bankid och Swish. Ladda ner appen, logga in med mobilt bankid, bekräfta epost, svara på de vanliga KYC-frågorna, gör en insättning med Swish.

Fonderna i den nya portföljen blir följande (avgift hos Avanza/SAVR/Fondo inom parentes):

AuAg Precious Green (1,49/0,89/0,79%)

Lucy Global Fund (1,55/1,29/0,85%)

PLUS Allabolag Sverige Index (0,22/-/0,15%)

För att testa hur lång tid det tar för köpen att synas på kontot har jag under veckan gjort 3 köp i vardera fond. De har som utlovat synts dagen efter förutom PLUS-fonden som det någon gång tagit 1 dag extra för vilket väl får anses som klart godkänt.

AuAg Precious Green köper jag alltså igen, nu med något lägre avgift.

Lucy Global Fund har jag funderat på sedan starten i juli i år och nu slog jag till. Mycket bra rabatt jämfört med både SAVR och Avanza av någon anledning. 

Den beskrivs som en global livsstilsfond vilket innebär företag inom bland annat "hälsa, träning, shopping, mode, sport, mat, musik, sömn, djur, ekonomi, barn, natur, upplevelser, smycken och mindfulness". Känns som en bra fond för alla oss med FOMO helt enkelt och jag gillar också viktningen mot lyxkonsumtion med bolag så som Hermes, Ferrari, Kering och Moncler.

PLUS-fonden är kanske inte så mycket att orda om, som namnet antyder så är det en svensk indexfond. Avgiften är låg på t ex Avanza (0,22%) men extremt låg på Fondo (0,15%).

Som jag skrivit tidigare finns det även en globalfond med mycket låg avgift på Fondo (Skandia Global exponering, 0,18%). För den som vill bygga en indexportfölj med så låg avgift som möjligt blir det troligen inte billigare än med de två fonderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar