lördag 4 december 2021

PPM-fonder 2022

 


För cirka ett år sedan valde jag PPM-fonder inför 2021 och landade då i följande val:

60% AP7 Aktiefond

10% BlackRock World Gold A2

10% Nordea Asiatiska Stjärnor

10% Handelsbanken Hälsovård Tema

10% Handelsbanken Hållbar Energi

Så här i efterhand är det ganska tydligt att jag valde sådant som gått bra senaste tiden (som hållbar energi och Asien) vilket kanske inte är så konstigt. En uppgång varar dock sällan för evigt, så här har  nämligen utvecklingen varit hittills i år:

BlackRock World Gold A2: -5,96%

Nordea Asiatiska Stjärnor: +3,73%

AP7 Aktiefond: +28,8%

Handelsbanken Hälsovård Tema: +17,11%

Handelsbanken Hållbar Energi: +11,04%

Efter bara några månader ångrade jag mig dock och ändrade till:

90% AP7 Aktiefond

10% Nordea Asiatiska Stjärnor

Precis som för ett år sedan kan jag konstatera att det hade gått ännu bättre om jag bara hade legat med 100% i AP7 Aktiefond, innehavet i Asienfonden har dragit ner avkastningen något, men det kunde varit värre...

Just att ha 100% i AP7 Aktiefond är nog att rekommendera för de flesta men om man ändå har fonder i andra portföljer bör man väl rent rationellt om möjligt flytta de till PPM istället på grund av rabatten på fondavgiften.

Vilket är precis vad jag har gjort inför 2022:


Nu blir det istället 80% AP7 Aktiefond och 10% vardera i två fonder som jag tidigare haft på SAVR, AMF Aktiefond Småbolag och Proethos.

AMF:s fond behöver kanske inte någon närmare presentation, en bra och billig (0,45%) svensk småbolagsfond. I PPM blir den ännu billigare, 0,14%(!). 

Även klimatfonden Proethos är en mycket populär fond men till skillnad från AMF:s fond har utvecklingen inte varit något vidare i år, -4,92%. Så här kan man i alla fall inte beskylla mig för att bara välja fonder som gått bra senaste tiden 😉. Rabatten är stor även här, 0,26% istället för 0,65%.

Efter denna rockad är då den enda fonden jag har kvar på SAVR AuAg Precious Green. Återstår att se om det blir några nya fondköp på SAVR eller om pengarna från försäljningen helt enkelt får spridas ut i övriga portföljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar