lördag 23 januari 2021

PPM-fonder 2021

 


Under kraschen i mars 2020 var mina val i PPM 90% AP7 Aktiefond och 10% Spiltan Räntefond Sverige. Eftersom jag trodde att det skulle gå ner ännu mer ändrade jag tyvärr till 40% AP7 Räntefond och 60% AP7 Aktiefond.

Med lite distans till det hela skulle jag förstås gjort tvärt om och ändrat till 100% aktier efter nedgången, sparandet i PPM är ju långsiktigt vare sig man vill det eller inte. I december 2020 gjorde jag till slut följande fondval:


Vilket hjälpte avkastningen något och PPM slutade på +0%(!) för 2020. Hade jag inte gjort någonting hade det blivit cirka +4% istället.

Hur som helst, nu har jag valt ovanstående 5 fonder, 60% i AP7 Aktiefond och 10% i de övriga.

Förändringen i högerkolumnen är hittills i år vilket är ganska galet, för flera av fonderna skulle jag vara mer än nöjd om de kunde ge den avkastning på ett helt år.

Jag har valt att fortsatt ha AP7 Aktiefond som bas, en mycket billig (0,08%) globalfond, dessutom med viss hävstång/belåning. Ska man bara ha en fond är det väl den man ska ha.

Övriga val är mer spekulativa och är sektorer som jag tror har möjlighet att slå index kommande år.

Handelsbanken Hållbar Energi hade redan stigit cirka +90% under året så det tog emot lite att ta in den i portföljen men den har som synes fortsatt rusa.

Jag vill öka min exponering mot Asien så jag tog även in en aktivt förvaltad asienfond. Jag gillar att blanda indexfonder med aktivt förvaltade fonder och i PPM är rabatten så extrem att  avgiften inte heller är något hinder för att göra det.

Jag hade tidigare läkemedelsfonden DNB Health Care i en annan portfölj men tröttnade på den tråkiga utvecklingen det senaste halvåret och byter därför till Handelsbanken Hälsovård Tema i PPM för att kunna utnyttja rabatten.

Slutligen vill jag gärna ha exponering mot guld också. ETF:er med underliggande fysiskt guld finns förstås inte i PPM så här får man i så fall välja det nästa bästa vilket är en fond så som World Gold A2 som investerar i gruvbolagen.

Rabatten på fondavgiften inom PPM är som sagt extremt stor, så här ser det ut för mina val (PPM/Avanza/SAVR):

World Gold A2 (0,55/2,33/1,71%)

Nordea Asiatiska Stjärnor (0,31/1,95/-%)

AP7 Aktiefond (0,08/-/-%)

Handelsbanken Hälsovård Tema (0,32/1,58/-%)

Handelsbanken Hållbar Energi (0,32/1,60/-%)

Har man aktivt förvaltade fonder i andra portföljer borde man alltså egentligen rent rationellt flytta så mycket som möjligt av dem till PPM.

Dessvärre går trenden mot att det blir färre och färre fonder att välja på inom PPM och vill det sig riktigt illa är det väl tillslut bara ett antal mer eller mindre likvärdiga globalfonder kvar.

3 kommentarer:

  1. Hej

    Kul läsa om dina tankar kring ppm val osv.
    Stängde själv 2020 på +12% vilket ja är nöjd med, var rätt aktiv och lyckades bromsa fallet i ett tidigt skede men sen lät ja bara ca 10% av portföljen ligga i aktier och 90% räntor...
    Men det gav ändå en fin utveckling och som ja ser det för egen del är ja nöjd om ja kan hålla 11-12% om året.
    Ja går gärna över i räntor när ja nått målet för året, så har ja jobbat i flera år nu och på så sätt missat kraftiga sättningar som skickar ner en från +20% till +5% o sen ev upp igen i bästa fall...
    Iår har ja tagit 16% på dom första veckorna av året vilket känns bra, så nu kan ja sova gott resten av året o knipa 4+5% utan riskera en kr...
    Snittar 10,4% sedan 2000

    SvaraRadera
  2. Jag har också uppmärksammat den sjuka rabatten inom PPM för Handelsbanken Hållbar Energi. Jag tror man får liknande rabatt inom kollektivavtalad tjänstepension (iaf ITP).

    Jag har 100% AP7 Såfa, mest för att jag inte förstod någonting alls om fonder och aktier när det begav sig för herrans massa år sedan. Men sedan några år tillbaka är det en medveten strategi att ligga kvar i AP7 Såfa. Jag ser också några fördelar som du tagit upp:
    Billig
    Globalfond
    Hävstång

    Jag har funderat på att ändra lite i min PPM och ta in Handelsbanken Hållbar Energi, men kommer vara kvar i soffan så att jag har ett konto mindre att bry mig om att bevaka och omallokera. Det räcker med att göra det för alla andra pensionskonton :-)

    SvaraRadera
  3. Även jag kör Ap7 för hela slanten medvetet, känns tryggt

    SvaraRadera