lördag 16 januari 2021

Heta sektorer 2021


Om det förra inlägget handlade om att göra en så enkel portfölj som möjligt så blir dagens inlägg nästan om det motsatta, för den som vill spekulera i vilka sektorer som kommer gå bättre än index under året.

Nedan följer ett antal sektorer som många tror kommer gå bra under året, med exempel på fonder som jag själv äger. Avkastningen hittills i år inom parentes, fonder märkta med * äger jag i PPM.

Ta det med en stor nypa salt givetvis, som det brukar heta så är det ingen rekommendation utan gör alltid din egen analys 😉.

Som jämförelse så har börsåret börjat starkt med nya ATH på bland annat Stockholmsbörsen. Både Svenska börsen och bredare globala index är cirka +4%, bara två veckor in på det nya året.

Asien och tillväxtmarknader

Asien och tillväxtmarknader har släpat efter bredare börsindex i flera år och många tror att det kommer ändras i år.

Swedbank Robur Access Asien (+8,74%)
Swedbank Robur Asienfond (+10,75%)
Nordea Asian Stars*  (+10,28%)

Miljö och hållbarhet

Hållbarhetstrenden var stark redan tidigare år och har efter att Biden utsetts till president blivit ännu starkare. Vissa talar om en "grön bubbla" så här finns det kanske anledning att vara lite försiktig.

Save Earth Fund (+5,73%)

Proethos Fond (+7,94%)

Handelsbanken Hållbar Energi* (+12,52%)

Kryptovalutor

Särskilt bitcoin har haft en otrolig utveckling den senaste tiden med en uppgång på +200% de senaste tre månaderna. Jag får erkänna att jag har svårt att förstå kryptovalutor men många av argumenten för bitcoin jag hör är exakt de samma som för guld så jag försöker hålla cirka 1-2% av sparandet i kryptovalutor.

BITCOIN XBT (+31,17%)

ETHEREUM XBT (+60,68%)

Guld, Silver, råvaror(?)

Utvecklingen för guld och silver ser inte så övertygande ut om man bara tittar på de senaste veckorna men är kanske den sektor jag tror mest själv på. Att guld och silver går svagt när aktiemarknaden är på ATH är heller egentligen inget problem utan snarare ett bra läge att ombalansera portföljen, 

För att diversifiera ännu mer(!) har jag nyligen börjat köpa så smått i råvaru-ETF:en LCTR också. Den ger exponering mot ett antal råvaror så som sojabönor, majs, kaffe, koppar osv. "Ex-Energy" innebär att den inte innehåller gas eller olja.

Xetra-Gold ETC (-1,39%)
WisdomTree Physical Silver ETC (-4,71%)
LyxorCommRefinitiv/CoreCommCRBExEnergyTRUCITSETFA (LCTR) (+5,3%)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar