fredag 23 december 2022

Utdelningsaktier och guld nästa år?

 


Så här mot slutet av året kommer det i vanlig ordning ett antal artiklar om vad man ska satsa på nästa år. Det vet ju förstås ingen utan det handlar om mer eller mindre (oftast mindre) kvalificerade gissningar.

Det sägs ju att man dras till det som stärker ens egen tes så här kommer två korta artiklar som av en händelse stämmer väldigt väl med hur jag själv investerar.

”Utdelningar viktiga 2023” – bjässarna som ger mest

"Satsa på stabila kvalitetsbolag eftersom utdelning kommer att vara en viktigare del i totalavkastningen för investerare nästa år, skriver Carnegie Private Bankings aktiechef Karl Hedberg i bankens senaste veckobrev."

Man passar också på att lista bolagen på OMXS30 med högst förväntad direktavkastning:


  1. Telia: 7,8%
  2. Tele2: 7,7%
  3. Handelsbanken: 7,5%
  4. SBB: 7,4%
  5. Nordea: 6,9%
  6. Boliden: 5,9%
  7. H&M: 5,6%
  8. Swedbank: 5,6%
  9. SEB: 5,2%
  10. Electrolux: 4,8%

Det kan vara lite lockande att bygga en portfölj med endast de 10 innehaven ovan men det är nog inte att rekommendera, man skulle ligga med 40% exponering mot bank t ex. Som inspiration i en lite större portfölj fungerar den dock utmärkt och jag tror faktiskt jag har alla förutom Boliden i utdelningsfonden. Kanske får bli ett köp.

Strategier kommer och går och utdelningar verkar nu bli mer och mer populärt efter några år när det kändes som nästan ingen brydde sig om dem.

Utdelningsfonden har fungerat väldigt bra i år (-0,86% hittills) och jag lär väl fortsätta med den ett bra tag till, om inte annat av rent praktiska skäl. Det skulle kosta ganska mycket både i tid och courtage att sälja av 188 individuella innehav och investera i något annat...

Historiskt rekord för guld nästa år? ”Priset kan dubblas”

"...rekordet kan mer än fördubblas under det kommande året, då marknaderna ser fortsatt volatila ut och investerare söker säkra platser att vila sina pengar i, under lågkonjunkturen."

Tja det låter väl logiskt, man kan tycka att hög inflation och en osäker marknad borde gynna guldpriset. Men det har man å andra sidan sagt många gånger förr och effekten har visat sig bli ganska begränsad.

Man brukar säga att guld behåller värdet väldigt bra under mycket långa tidsperioder, gärna hundratals eller tusentals(!) år men att det tyvärr inte fungerar så att när inflationen rapporteras ha stigit 10% så går guldpriset direkt upp 10%.

Nån gång tror jag också att vi kommer få se ett guldpris på över 3000 USD (i skrivande stund ligger det runt 1800) men om det blir redan nästa år har jag ingen aning om.

I år har dock guld varit en bättre investering än de flesta börsindex, -2% mätt i USD men pga valutaeffekter är t ex Xetra-Gold ETC +6%.

Guld är också något jag haft ganska länge i mina portföljer och jag har i dag 15% guld i Multi Asset-portföljen.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar