lördag 7 mars 2020

Andra veckan med nedgång



Även denna vecka blev det minst sagt svajigt på börsen och OMXS30 slutade på cirka -2,4% för veckan. Det innebär en nedgång på drygt -13% på två veckor och -8% för året.

Den egna aktieportföljen har klarat sig något bättre och är nu -4% för i år. En del av förklaringen är förstås att jag sålde av lite i slutet av förra veckan och har varit cirka 20% likvid. Under veckan har jag skalat av lite när börsen rekylerat uppåt och köpt lite när det gått neråt. Kanske inte att rekommendera men det har fungerat bra än så länge.

Aktieportföljen

Köpt
Industrivärden
Vostok New Ventures
XACT Högutdelande
Fortum
Disney
Visa

Sålt
XACT Högutdelande
Disney

Som sagt så har jag skalat av lite när det har gått uppåt så XACT Högutdelande och Disney har jag faktiskt både köpt och sålt i.

Disney ser billigt ut nu men jag bedömer Coronas påverkan på nöjesparkerna som ganska stor vilket bör visa sig i både Q1 och Q2. Har därför minskat innehavet ganska kraftigt. Fortsätter kursen neråt kommer jag fylla på.

Fondportföljerna
Jag har framförallt fyllt på i Globalfonder och Nordnets Sverigefond men även guld genom nya köp i ETF:erna WisdomTree Physical Swiss Gold och WisdomTree Physical Gold.

Efter FED:s räntesänkning i tisdags har guldet tagit fart på nytt och har nu stigit +10% i år.

Att FED nu troligen kommer fortsätta sänka räntan innebär också goda tider för räntefonder med riktigt lång duration så jag har bytt ut delar av AMF Räntefond Lång i Golden Butterfly mot:

iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL

Den förstnämnda steg +4% igår och har stigit över +21% i år. Ganska galet men sjunker räntan ytterligare kommer fonden fortsätta stiga.

Kommande köp
Troligen blir det en omfördelning av AMF Räntefond Lång till ännu en räntefond med extremt lång duration, nämligen:

Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG

Som jag skrivit tidigare hade jag tänkt vänta med att ta in dem tills fondportföljerna ska ombalanseras i juni men nu ser ut att vara ett bra läge att göra det.

I övrigt blir det fortsatta köp i både aktier och aktiefonder om nedgången fortsätter, troligen också lite påfyllning i Saxxum Aktiv





2 kommentarer:

  1. Du borde ha sålt för 2 månader sen, om inte då så för 1 månad sen, om inte då så förra veckan och om du ännu inte sålt så bör du göra det nu om några timmar! Det kommer krascha, och det rejält. Jag tippar på -40% innan sommaren.

    Märkligt hur ni som varit aktiva länge har så dålig fingertoppskänsla. Städer går in i karantän. Självklart kommer det betyda enorma problem för världsekonomin. Att inte kunna se det gör mig tveksam till hur många av er bloggare faktiskt vet vad ni sysslar med.

    Nästa stad för karantän lär bli Oslo eller Stockholm

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Du kan mycket väl har rätt, problemet är bara att du måste kunna välja rätt tillfälle att gå in i marknaden igen. Historien har visat att det är otroligt svårt så därför går jag inte ur marknaden helt.

    Ingen vet mer än någon annan om hur stor nedgången blir, vare sig bloggare, sparekonomer eller experter.

    Man får hitta sin egen strategi helt enkelt, ta absolut inga råd från mig ;-).

    SvaraRadera