tisdag 28 januari 2020

Allt du behöver veta om fonder



I början av varje år gör RikaTillsammans sedan några år tillbaka en översyn av sina fondportföljer vilket till slut mynnar ut i en artikel om ombalansering av portföljerna.

Jag håller förstås inte med om allt i artikeln (jag tycker inte aktier och guld passar in i den försiktiga portföljen t ex) men tillräckligt mycket för att rekommendera den. Den ger en bra översikt över hur man kan sätta ihop sin portfölj för att få global exponering och fungerar dessutom på olika nivåer.

Nybörjaren kan använda portföljerna rakt av (eller använda Lysa) och den mer avancerade spararen kan använda den som inspiration.

Aktiefonderna är inte mycket att orda om, det är bra och billiga indexfonder på olika marknader helt enkelt. Att hitta rätt räntefonder och få till rätt viktning av dem sinsemellan är desto svårare så här kan man få en del uppslag. Återigen kan man här med fördel använda Lysa istället så får man automatiskt en bra mix av räntor.

Nytt för i år är att RikaTillsammans-portföljen (i princip Permanent Portfolio) har förenklats betydligt och nu bara består av 8 olika fonder. Kort förklarat är det en mycket defensiv portfölj med 25% kontanter eller korta räntor, 25% långa räntor, 25% guld och 25% aktier. Förväntad genomsnittlig avkastning är runt 4% och den "ska" egentligen inte kunna gå back ett enskilt år. Backtestar man den har jag för mig att det bara har hänt 5 gånger sedan 1970-talet.

Skulle jag använda den skulle jag förenkla den ytterligare och flytta de 2,5% som finns i Sverigefonden till globalfonden och de 5% som finns i kontanter till den korta räntefonden så att det blir följande 6 fonder:

25% SPP Aktiefond Global
25% Spiltan Räntefond Sverige
25% Xetra Gold (alternativt WisdomTree Physical Gold eller WisdomTree Physical Swiss Gold)
5% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL
15% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
5% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG

Jag använder mig inte av Permanent Portfolio då jag tycker den är lite väl defensiv men däremot av Golden Butterfly som är en vidareutveckling av den och lite mer aggressiv med 40% aktier. I  den har jag medvetet valt AMF Räntefond Lång för att göra den så enkel som möjligt att underhålla även om jag vet att den egentligen inte innehåller obligationer med tillräckligt lång löptid för att få den effekt man vill ha.

Jag startade ett antal nya fondportföljer under förra året och tanken är att inte pilla så mycket i dem under året utan bara gör en utvärdering och ombalansering av dem 2 gånger per år. Första gången blir i juni i år och då kommer jag sannolikt byta ut AMF Räntefond Lång mot de långa räntefonderna ovan.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar