torsdag 30 januari 2020

Aktieportföljen hittills i år


Aktieportföljen har hittills i år utvecklats bättre än Stockholmsbörsen och är i skrivande stund plus cirka 3%.

Jag har ju som mål att vara fullinvesterad och är just nu bara cirka 3% likvid vilket är lägre än på mycket länge. Tanken är också att prioritera fondportföljerna under året och faktiskt inte sätta in något alls av nysparandet i aktieportföljen... vi får se hur det går. Denna månad gick i alla fall det mesta till Lysa och en liten del till Golden Butterfly-portföljen.

Förutom likvider som är kvar på kontot kommer förstås också årets utdelningar återinvesteras så jag räknar ändå med att kunna göra en del mindre köp i aktieportföljen under hela året.

Under Januari har jag tagit in två nya innehav; Cibus och Vostok New Ventures samt fyllt på lite i Axfood när den droppat under 200 kronor. Cibus är lite högt värderat men jag ser det ändå som en investering med ganska låg risk och hög utdelning. Vostok är raka motsatsen - ganska hög risk och betalar normalt ingen utdelning.

Kursen rusade i Vostok under några dagar men har nu börjat gå tillbaka igen vilket också innebär att rabatten har ökat.

Kommande köp kommer sannolikt också bli i ovan nämnda aktier.

Övrigt noterbart som hänt i portföljen under månaden:

* Castellum fortsätter uppåt vilket innebär att jag fått min andra 2-bagger i portföljen (den första var protector). Mina första köp i aktien gjordes 2014 runt 100 kronor, långsiktighet kan som bekant löna sig på börsen.

* Bitcoin har rusat 37% hittills i år. Tyvärr(?) har jag bara cirka 1% Bitcoin i portföljen så det påverkar inte så mycket. Som vi sett tidigare kan det gå ganska fort åt andra hållet också, även om Corona-oron just nu verkar påverka Bitcoin positivt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar