tisdag 21 januari 2020

What's up with Vostok?


Sedan jag skrev om investmentbolag förra veckan har kursen i Vostok New Ventures stigit över 10% vilket också innebär att beräknad substansrabatt har minskat från drygt 25% till 17%. Jag har letat efter en orsak till uppgången men inte direkt hittat någon.

Carnegie Micro Cap har nyligen börjat köpa bolaget men det förklarar väl knappast hela uppgången.

Jag har också börjat köpa så smått men fortsätter det så här är det snart inte mycket kvar av rabatten. Det var framförallt den då höga rabatten om 25% som fick mig intresserad men jag tycker också många av innehaven ser intressanta ut då de rider på rådande trender så som hälsa och delningsekonomi.

Topp 5 innehav i Vostok New Ventures för närvarande:

Babylon (29%)
Digital hälsovård, tänk Kry/Min doktor/Netdoktor och allt vad de heter fast i global skala. Lanserades 2015.

BlaBlaCar (21%)
Kopplar samman människor som vill resa en viss sträcka med förare som ska åka den sträckan så att båda kan spara pengar genom att dela på kostnaden. Grundat 2006.

Gett (10%)
Taxiapp. Hittar automatiskt den taxi som är närmast kunden.

Property Finder (6%)
Fastighetsannonser. Som Hemnet fast för Mellanöstern och Nordafrika (Hemnet finns för övrigt också i Vostoks portfölj och utgör cirka 2,5%).

VOI (4%)
Delningstjänst för elscootrar. Kanske inte helt obekant för den som besökt några av Sveriges större städer de senaste åren.

Samtliga innehav är onoterade och bolagen återfinns ofta på "spännande" marknader så som Ryssland så jag kommer nog inte vikta det tyngre än 2% av portföljen. Jag har gjort några mindre köp senaste veckan men kommer ta det lite försiktigt om rabatten fortsätter minska.

2020-02-12 kommer nästa rapport från Vostok vilket också innebär ett nytt och fräscht substansvärde. Det substansvärde om 86,47 kronor per aktie som visas på t ex Ibindex utgår från rapporten från 2019-11-13 och kan var både lägre och högre idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar