torsdag 23 januari 2020

Höjd utdelning från Gjensidige



Igår rapporterade Gjensidige Forsikring för 2019. Det var en bra rapport där det som sticker ut är utdelningen på totalt 12,25 NOK, varav 7,25 NOK är ordinarie utdelning (höjt från 7,10 förra året) och 5 NOK är extrautdelning. Aktien steg nästan +6% efter rapporten.

Man delar ut en stor del av vinsten på 13,19 NOK per aktie vilket är helt i linje med Gjensidiges strategi att över tid dela ut över 80% av vinsten.

Jag gjorde mina första köp i Gjensidige 2013 runt 90 NOK och det har hittills varit en bra affär med både kurstillväxt och höga utdelningar.


Bolaget handlas just nu runt P/E 15 vilket inte känns särskilt dyrt för ett bolag som växer och som i år har en direktavkastning på cirka 6%. Resultatet  på 7 754 miljoner för 2019 är väl i och för sig lite dopat i och med försäljningen av Gjensidige Bank om 1 600 miljoner.

Efter kursuppgången är Gjensidige faktiskt mitt största innehav med nära 7% av portföljen. I annat fall hade jag kunnat tänka mig att öka.

3 kommentarer:

  1. Ja, Gjensidige är en bra aktie för utdelningsinvesteraren. Jag ökar som vanligt även iår vid lämpligt tillfälle. Det gör jag varje år i princip alla mina innehav. Eftersträvar en likaviktad portfölj.

    SvaraRadera
  2. Hej Lekonomi!

    Jag skulle gärna ha Gjensidige i portföljen, har varit på vippen att plock in det tidigare men det har alltid blivit något annat istället. Fint med extrautdelning. Vet du hur det har sett ut historiskt med extrautdelningar från bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det har hänt två gånger tidigare, 2014 och 2016.

      Radera