lördag 18 januari 2020

Resultat PPM 2019



pensionsmyndigheten kan man nu logga in och se sin värdeutveckling i PPM för 2019. Mina fonder slutade på +32% för året, dvs ungefär som index, vilket inte är så konstigt då jag sedan 2018 kör en mycket enkel strategi:

90% AP7 Aktiefond
10% Spiltan Räntefond Sverige

Jag har alltså i princip gjort min egen viktning av AP7 Såfa då jag tycker att den tar för hög risk, 100% aktier fram till 55 års ålder och sedan en mycket långsam nedtrappning av aktieandelen med t ex 83% aktier vid 60 års ålder:


I den åldern tycker jag personligen att en aktieandel på kanske 40% är mer rimlig. Antar att fondförvaltarna utgår från en pensionsålder om minst 75 år 😀.

 Jag kunde ha valt AP7 Räntefond istället men den har faktiskt gett svag negativ avkastning om -0,1% för 2017 och 2018 och -0,2% 2019. Spiltan Räntefond Sverige gick +2% under 2019.

Innan jag bytte till denna strategi hade jag under många år bland annat Länsförsäkringar Fastighetsfond som blev decenniets näst bästa fond och slutade på över +60% 2019.

Andra lite mer tveksamma fondval genom åren har gjort att jag ändå har en ganska normal(?) genomsnittlig avkastning om 10,7% per år sedan start.


1 kommentar:

  1. Själv kör jag 100% AP7 aktiefond. Kapitalet i PPM är inte alls stort ännu för mig och det tar säkert 40-50 år innan jag kan ta ut någon pension från PPM och på den tiden lär hävstången göra gött tror jag.

    Har man närmare pensionen kan man nog börja tänka på att minska risken, en 50/50 portfölj kanske vore något i så fall.

    SvaraRadera