tisdag 14 januari 2020

Köpt Cibus



Cibus Nordic Real Estate har fått en del uppmärksamhet den senaste tiden. Bland annat har petrusko, pengabingen och KTM skrivit om bolaget och nyligen kom Börsveckan med en köprekommendation.

Lite sen på bollen kanske men nu har jag också börjat köpa in mig.

I korta drag är Cibus ett fastighetsbolag med drygt 130 fastigheter som hyrs ut till livsmedelsbutiker och kedjor i Finland. Vad jag gillar med det är förstås den stabila verksamheten och förutsägbara intjäningsförmågan.

Aktien noterades på First North i mars 2018 och rusade cirka 40% under förra året. Med tanke på att Stockholmsbörsen slutade på cirka +35% inklusive utdelningar och att fastigheter gick ännu bättre säger det i och för sig kanske inte så mycket.

Värderingen är nu alltså ganska hög men det är också direktavkastningen på cirka 6,2% till nuvarande kurs 152,50. Bolaget har dessutom ambitionen att höja utdelningen med 5% varje år. Man ska kanske inte förvänta sig någon vidare kursutveckling utan jag ser det mer som ett alternativ till preferensaktier eller D-aktier. Utdelningen sker också kvartalsvis.

Aktien handlas som sagt på den lite mer obskyra listan First North på Stockholmsbörsen men bolaget har ändå en ansenlig storlek med ett börsvärde på cirka 4,7 miljarder SEK. Under 2020 är ambitionen att noteras på någon av de större listorna (Mid Cap antar jag med tanke på börsvärdet) vilket kan komma att påverka kursen positivt.

Dels får fler kännedom om bolaget men framförallt kommer det då ingå i ett antal index vilket innebär att fonder kommer börja köpa bolaget med automatik.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar