onsdag 27 februari 2019

Min bästa aktieaffär


Tänkte försöka mig på att gå igenom mina bästa och sämsta aktieaffärer och se om man kan dra några lärdomar av dem. Dåliga finns det nog flera av (får bli flera inlägg...) men riktigt bra kommer jag på rak arm bara på en.

Kursraketer är normalt sett inget jag jagar utan jag är mer ute efter stabila bolag som kan leverera runt 10% per år inklusive utdelningar. Ibland sammanfaller de dock och man får både ett sunt bolag och en rejäl kursutveckling.

Under slutet av 2013 började det skrivas en hel del på diverse bloggar om det norska försäkringsbolaget Protector. Ett då relativt okänt(?) försäkringsbolag som gjorde fina vinster år efter år och som handlas till P/E 6(!)... vad var det marknaden missade? En rimlig värdering borde väl vara i alla fall P/E 12 - 15.

Det lät lite för bra för att vara sant men ingen kunde hitta något konstigt med bolaget så jag slog till på ett köp på kursen 19 NOK i december 2013. Det blev ett mindre köp cirka ett år senare runt 30 NOK och sen började det hända saker.

I Februari 2018 meddelade Protector att utdelningen skulle ställas in för året, jag anade oråd och sålde av hela innehavet till kursen 87 NOK, en uppgång på nära 300%.

Sedan dess har kursen fallit ordentlig och är i skrivande stund nere på 52 NOK. Jag har inte följt bolaget efter försäljningen så har ingen aning om vad som har hänt.

Så där har vi det, min överlägset bästa aktieaffär kom till genom att läsa några blogginlägg, chansa på ett köp och sedan sitta på aktierna i fyra år 😉.

Lärdomar:
* Ibland är det som låter för bra för att vara sant... sant.
* Inställd utdelning kan vara en stark varningssignal. Ibland.
* Uthållighet lönar sig (ibland), det tog fyra år efter köpet för kursen att nå nuvarande ATH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar