torsdag 28 februari 2019

Min sämsta aktieaffär (1)



Som uppföljning till gårdagens inlägg/skryt om min bästa aktieaffär kommer här ett om min sämsta. Har faktiskt inte kommit på så värst många dåliga så det blir nog bara ett inlägg till efter detta. Inte så konstigt kanske då jag nästan bara handlar stora bolag.

2014 var HM något helt annat än idag. Det var aktien som alla skulle ha (ungefär som Investor/investmentbolag idag, hmm...) och ansågs som en säker investering. Värdering eller kurs skulle man inte titta så mycket på, ett ATH (All Time High) följs ju ofta av nya ATH, eller hur?

Jag hade dock svårt att motivera ett P/E på runt 25 så fick den briljanta idén att köpa en aktie varje månad för att på sikt få ett bra snittpris. Ser faktiskt ut som jag köpte en aktie väldigt nära toppen på 368,50. Idag är kursen cirka 139 kronor.

Tyvärr höll jag mig inte till min strategi att bara köpa en aktie varje månad utan köpte mer när kursen fortsatte neråt. Det satt långt inne att erkänna för mig själv att det inte var någon bra investering men till slut sålde jag av hela innehavet i två omgångar runt 150 kronor. Förlusten blev runt 30% vilket är den klart största förlust jag gjort.

Lärdomar:
* Värdering är viktigt. Det gäller att veta vad man gör när man handlar aktier till höga P/E-tal. För mina större innehav vill jag helst inte se P/E över 15. Det finns vissa problem med att handla så också men det minskar fallhöjden.
* Våga ta förluster. Har man sett fallande kurs och vinst i flera år kanske man borde inse att det inte är ett bra case. Problemet är bara att det i vissa fall kan vända nästa år, eller nästa.

I det här fallet var felet jag gjorde att hålla kvar vid aktien för länge och sälja för sent, i morgondagens inlägg kommer det handla om att istället sälja för tidigt.


2 kommentarer:

  1. Sålde CTM på 72 kr i oktober och tappade
    drygt 30%, var precis när allting
    började gå ner. Men sen gick ju så klart
    CTM upp en vecka efter jag sålt och vågade
    inte köpa igen och rätt som det var så hade
    den gått upp 30% igen, var väl runt 13% av
    portföljen om jag inte hade legat back dvs.

    Det får ses som läropengar, nu screenar
    jag på börsdata, plockar in lite av varje
    med någorlunda sunda värderingar eller i alla
    fall oftast inte över P/E 17/18 som har
    vinsttillväxt på minst 5% över tre
    år och köper mer vartefter, håller
    kvar dom istället för och försöka
    tajma och säljer av lite om det gått
    upp mellan 10-20%.

    Försöker och jämna ut innehaven
    så gott det går och fyller på
    när det går ner vid allmänna
    börssvackor.

    I slutet av året så får jag se
    om det var rätt eller fel men
    förhoppningsvis så går det bättre
    än och bara höfta in random bolag
    som är mer luft än substans.

    P/E är också en bra indikator,
    försöker hålla mig till så låga
    tal som möjligt.

    Det enda bolaget som jag gjort
    undantag för EVO då deras prognoser
    ser fortsatt bra ut.

    Tack för att du delar med dig av dina
    sämre investeringar, fel gör vi allihopa
    även om vi tror att ingen annan gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, det är av misstagen man lär sig :)

      Radera