fredag 1 mars 2019

Min sämsta aktieaffär (2)

Sälja för tidigt är ett misstag jag har gjort några gånger och det tydligaste exemplet är nog AstraZeneca. Jag köpte runt 320 kronor och när jag cirka ett halvår senare tyckte mig se en rejäl övervärdering runt 430 kronor och P/E 30 sålde jag hela innehavet.

Sen dess har kursen fortsatt uppåt och är i skrivande stund 768 kronor. Hade jag bara behållit aktierna hade jag alltså legat cirka +140% + plus utdelningar och det hade i så fall varit en av mina bättre affärer. Istället sålde jag med cirka 35% vinst.

AstraZeneca värderas uppenbarligen betydligt högre av marknaden än av mig. Just nu är P/E runt 50 vilket är ganska crazy. Enligt mig då, jag har ju haft fel hittills.

Jag har haft funderingar på att gå in igen när kursen har dippat under 500 kronor men eftersom jag tidigare har sålt runt 430 kronor har det känts... fel. Ett solklart fall av "anchoring" alltså, jag har hängt upp mig på tidigare kurser vilket egentligen inte spelar någon roll för nya beslut.

Lärdomar:
* Ibland räcker det inte med att du har rätt, marknaden kan ha fel väldigt länge 😉
* Försök undvika anchoring i dina beslut, tänk inte på vid vilken kurs du tidigare har sålt eller köpt utan gör en värdering utifrån nuläget. Lättare sagt än gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar