lördag 2 mars 2019

Uppdatering av portföljen



För att försöka få lite bättre koll på vad jag bör köpa eller sälja härnäst har jag gått igenom
vilken viktning alla innehav har och uppdaterat portföljsidan. Den ser i skrivande stund ut så här (ungefärlig del av portföljen inom parentes):

Nordiska aktier
Axfood (1,5%)
Castellum (5%)
Duni (2%)
Fortum (0,5%)
Gjensidige Forsikring (5%)
Industrivärden C (5%)
Investor A (6%)
Latour B (2%)
Nordea (1%)
Novo Nordisk B (1,5%)
Sampo (5%)
Skanska B (5%)
SEB (1%)

Amerikanska aktier
AT&T Inc (2%)
Coca-Cola Co (1,5%)
Consolidated Edison Inc (1%)
Johnson & Johnson (1,5%)
PepsiCo Inc (1%)
Procter & Gamble Co (1%)

Preferensaktier
Akelius Residential Pref (3%)
Hemfosa Fastigheter Pref (3,5%)
Klövern Pref (3%)
Sdiptech Pref (1%)

Aktiefonder (ETF)
DBX MSCI WORLD ETF (2%)
XACT Högutdelande (11%)

Räntefonder
AMF Räntefond Lång (1%)
IKC Avkastningsfond (4,5%)
Spiltan Högräntefond (3%)

Hedgefonder
Atlant Multi-Strategy (1,5%)
Atlant Opportunity (1,5%)
Pacific Multi Asset A (1,5%)

Guld och råvaror
Pacific Precious A (5%)
XACT Ravaror (1%)

Likvida medel (6%)

Det klart största innehavet är XACT Högutdelande med 11% av portföljen och det minsta Fortum med 0,5%. Att XACT väger så tungt ser jag inga problem med då det är en fond med 45 innehav. Enskilda innehav vill jag ha max 5% i. Investor väger 6% men det får vara ok då det ju är ett investmentbolag med flera underliggande innehav. Fortum har jag en bevakningsposition i, tycker värderingen är väl hög idag.

Köpkandidater
De som har både låg portföljandel och låg/ok värdering är köpkandidater:

Duni
Nordea
SEB
XACT Högutdelande

Förutom XACT högutdelande känns inget alternativ riktigt klockrent.

Duni började jag köpa på 113 kronor i Oktober 2018 och sedan dess har kursen rört sig nedåt. Jag tycker fortfarande värderingen är attraktiv men det känns som det kan ta tid innan det vänder för Duni. Eventuellt ökar jag till max 3% av portföljen.

Både SEB och Nordea känns lite riskabelt i och med Swedbank-gate men värdering och utdelning är lockande. Sannolikt ökar jag sakta men säkert upp till 2% av portföljen för vardera innehav.

XACT högutdelande känns klockrent som sagt, bara att fortsätta köpa regelbundet.

Skulle gärna öka i de amerikanska innehaven också men det känns svårt med både dyr dollar och hög värdering.

Säljkandidater
Duni
Skanska
AMF Räntefond Lång

Se ovan angående Duni 😃. Jag är lite ambivalent här, kommer det ingen vändning i närtid kommer jag eventuellt att sälja.

Skanska gillar jag förvisso men känns som att risken i byggsektorn är ganska hög just nu. Kan vara ett bra läge att minska med 1-2% och sätta in i t ex XACT Högutdelande istället.

Angående AMF Räntefond Lång så är det en bra räntefond men jag funderar på om det inte blev lite tokigt när jag satte ihop portföljen. Tanken var att ha cirka 80% aktier och 20% "annat", men i aktiedelen har jag räknat in preferensaktier vilket gör att risken och avkastningen blir lite lägre än jag hade tänkt. Funderar därför på att minska något i räntefonderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar