söndag 3 mars 2019

Bli rik på hållbart sparande

Bild från Adlibris.
Har läst det första av inköpen på bokrean, "Bli rik på hållbart sparande" av Carl Rosén.

Rosén var när boken skrevs VD för aktiespararna vilket märks i boken. T ex rekommenderas i första hand inte fonder utan aktier, och då bara svenska aktier eftersom svenska börsen "är en av världens bästa". Kraftig "Home Bias" här alltså 😉. Jag har ganska stor övervikt i Sverige/Norden men att ha 100% i Sverige skulle jag inte rekommendera till någon.

Vidare rekommenderas att köpa aktierna genom Aktiespararnas Aktieinvest vilket inte heller är en rekommendation man ser varje dag. Avanza och Nordnet är bättre och billigare.

För att hitta aktier och göra analyser rekommenderas givetvis Aktiespararnas egna program "Hitta kursvinnare".

Aktiespararna är annars en fantastisk organisation som tillvaratar aktieägares, förlåt aktiesparares, intressen men i punkterna ovan tycker jag man är fel ute.

Men bortsett från det då så är kapitlen om hur man skapar sin egen hållbarhetsprofil ganska intressanta. Rosén tar upp olika kategorier så som tobak, djurförsök, miljöpåverkan, vapen, mänskliga rättigheter osv och hur man kan tänka kring det.

Man får helt enkelt själv komma fram till vilka kriterier man tycker är viktiga (om några) och investera efter det.

Rosén själv väljer t ex bort Cloetta och Novo Nordisk men har inga problem med vapen, miljöförstöring eller misstankar om korruption. Varför Cloetta och Novo Nordisk går bort? Cloetta för att det bidrar till fetma och Novo för att de tar fram medicin mot diabetes orsakad av fetma. Känns långsökt minst sagt.

Rosén ger också ett konkret exempel på hur en hållbar portfölj kan se ut:

Systemair
Alfa Laval
ÅF
Arise
Castellum
Nobina
SEB
Axfood
HM
Hövding
GHP Specialty Care

Förutom möjligen Arise (vindkraft) har jag faktiskt svårt att se någon tydlig koppling till hållbarhet i de flesta av valen. Det är möjligt att jag blandar ihop hållbart sparande med Impact Investing som ju ger effekt på riktigt men jag tycker ofta "hållbara" fonder eller aktieval blir ganska tandlösa.

HM har säkert någon typ av hållbarhetspolicy men det blir lite motsägelsefullt när hela affärsidén bygger på att kläderna ska vara billiga och bytas ut ofta.

Men om hållbart sparande bara innebär att man plockar bort de värsta företagen kan det väl vara ok.

Nu blev det en del kritik här men jag tycker faktiskt hållbart sparande är en bra idé. Inte bara från ett etiskt perspektiv utan också rent investeringsmässigt. Precis som Rosén skriver i boken kommer bolag exponerade mot t ex tobak att få det allt svårare i framtiden pga nya lagar och straffskatter.

Det finns också undersökningar som har jämfört "hållbara" fonder med "vanliga" fonder och kommit fram till att de hållbara inte har givit lägre avkastning, vilket man kanske annars lätt kan tro.

I min egen portfölj har jag aktivt valt bort spelbolag, vapen (nästan, Investor har ju tyvärr innehav i Saab) och tobak.

Är man ute efter en investering som faktiskt gör skillnad på riktigt tycker jag att Impact Investing, t ex Trine är betydligt mer intressant. Dock med högre risk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar