måndag 25 februari 2019

Ekonomiböcker på bokrean


Imorgon startar officiellt årets bokrea men det går givetvis att beställa redan nu. Skärmdump ovan är från Adlibris där jag har vaskat fram fem ekonomiböcker (varav fyra inbundna) som tillsammans går på 237 kronor. Min erfarenhet av Adlibris är att det normalt brukar ta över en vecka att få paketet och i bokreatider brukar det alltid vara några böcker som inte kan levereras alls. Tyvärr finns det inget bättre alternativ med samma utbud och priser. Får se hur det går i år.

Böckerna blev följande:

Vad är pengar och 100 andra jätteviktiga frågor (Claes Hemberg, 59 kronor)
När man börjar fundera på vad pengar är brukar man ganska snart komma fram till att vad som är pengar egentligen är guld och silver och det vi i dagligt tal kallar pengar egentligen är valuta som är något helt annat. Om Avanzas tidigare sparekonom har samma syn har jag ingen aning om men det ska bli intressant att få reda på.

Bli rik på hållbart sparande (Carl Rosén, 35 kronor)
Jag har inget uttalat mål om att mitt eget sparande ska vara hållbart men det är en stark trend just nu och kan vara värt 35 kronor att få veta mer om. Carl Rosén har ju förövrigt också en intressant bakgrund som bland annat tidigare VD för Aktiespararna.

Världens 99 bästa investerare : hemligheten bakom framgångarna (Magnus Angenfelt, 29 kronor)
Den enda boken som är mer åt "aktiebok"-hållet. Går igenom hur 99 olika investerare har byggt sin förmögenhet.

Flash Boys : Uppror på Wall Street (Michael Lewis, 45 kronor)
"Flash Boys är oumbärlig läsning för alla som är intresserade av börshandel och Wall Street. Samtidigt är det en så spännande historia, så skickligt berättad, att vem som helst kommer att få svårt att lägga boken ifrån sig."
Låter lovande!

Hjärnkoll på pengarna : få råd med dina drömmar (Elin Helander, 69 kronor)
Elin Helander är forskningschef på Dreams vars app jag började använda för några veckor sedan. Handlar om beteendeekonomi och tankefel vi gör när vi tar ekonomiska beslut. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar