söndag 24 februari 2019

Trine-lån #6



Har investerat i mitt sjätte Trine-lån, denna gång till Pawame som har sin verksamhet i Kenya. Beräknad ränta är 6,25% (8,25% på belopp över 1000 euro) över tre år.

Eftersom det är ett amorterande lån är dock den effektiva avkastningen 3,66% vilket Trine nu har börjat redovisa på ett tydligare sätt än förut:



Jag försöker sedan december 2018 sätta en mindre summa i varje nytt lån, i de första lånen satte jag lite mer men har nu landat i 100 euro i varje nytt lån. Totalt är det hittills 900 euro utspritt över sex lån och fem olika företag.

Trine finansierar lån till företag som säljer solpaneler i utvecklingsländer. Risken är att betrakta som ganska hög och nyligen hände det för första gången att ett företag inte kunde betala tillbaka lånet. Läs mer om det i detta inlägg. Väljer man att investera i Trine är det därför viktigt att sprida risken med många små lån till olika företag.

Just det här lånet tycker jag dock ser lite säkrare ut än normalt och skulle gärna lagt in mer än 100 euro om det inte redan blivit lite väl mycket till Trine. Det är ju pengar som jag investerar utöver mitt "vanliga" sparande i aktier och fonder och det har redan blivit 900 euro på 2,5 månader, betydligt mer än jag tänkt från början. Man vet inte hur ofta nya Trine-lån dyker upp så det är bäst att passa på när de väl gör det tänker jag. Därför blir det lite mer investerat i Trine nu i början.

Varför jag tycker att lånet ser attraktivt ut är dels att Pawame har ett bra track record (det är deras femte lån och de har betalat tillbaka de övriga fyra i tid) och dels att lånet också backas av Sida. Skulle Pawame inte kunna betala tillbaka får man ändå tillbaka 60% av investerat belopp från Sida.

Lånet lades ut på Trine 2019-02-19 och är redan drygt 70% finansierat.

Från och med april ska det om allt går som det ska börja komma in ränta och återbetalning på kontot, utbetalningsplanen ser just nu ut så här:


Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar