söndag 10 februari 2019

Första obetalda lånen i Trine

Solenergi i aktion. Bild från Trine.


Som jag skrivit tidigare har jag sedan december 2018 ambitionen att investera en mindre summa i alla nya lån som dyker upp på Trine. Det har hittills blivit 4 stycken och jag räknar med cirka 20 nya lån under 2019.

Nu har det dykt upp en mindre rolig nyhet på Trine och det är att ett företag (NewLight Africa) för första gången inte kommer klara av att betala tillbaka lånet. För mig kom det inte så oväntat då jag tidigare läst lite rykten om det. Trine hade också tidigare en text på sin sida där det stod att investerare hittills har förlorat 0 euro, den försvann utan kommentarer för några månader sen...

Nu går i alla fall Trine ut med information om vad som hänt vilket är bra, om än lite sent. NewLight Africa har gått i konkurs och nu följer rättsliga åtgärder för att försöka få tillbaka de utlånade pengarna. Enligt Trine är det dock "högst osannolikt" att investerare kommer få tillbaka några pengar.

Eftersom Trine är lite av ett mellanting av investering och välgörenhet så kan investerare i alla fall trösta sig med att projektet de investerade i har blivit genomfört. 27 900 personer har fått tillgång till solenergi och CO2 har minskat med cirka 1 300 ton.

Det här är egentligen inget konstigt och en risk man tar när man investerar i Trine eller för all del andra typer av lån. Kan tjäna som en viktig påminnelse om att sprida riskerna och hellre gå in med små summor i många lån än stora summor i ett fåtal lån. Med  t ex 25 olika lån skulle ett lån som inte betalas motsvara ett tapp på 4%, kännbart men ingen katastrof.

Trine säger sig också numera vara mer nogräknade med till vilka de ger lån. Får hoppas att det stämmer.

Jag har inte investerat i NewLight Africa så detta påverkar inte mig. Det påverkar för närvarande inte heller mitt beslut om att sätta in en mindre summa i alla nya Trine-lån, jag kommer investera i mitt femte lån inom kort.

1 kommentar:

  1. Är du intresserad av att få ett lån? Vänligen ange beloppet och lånets varaktighet. Kontakta oss via e-post: unitedloaninvestment1@outlook.com

    SvaraRadera