lördag 23 februari 2019

Index FTW?



Börsåret har börjat otroligt starkt och både OMXSPI och OMXS30 har stigit nästan 13%. Världsindexet MSCI WORLD är upp cirka 16%!

För OMXS30 väljer man lämpligen gratisfonden Avanza Zero (0% avgift) och för ett bredare sverigeindex SEB Sverige Indexfond  (0,27% i avgift). För världsindex t ex Avanza Global (0,10%) eller DBX MSCI WORLD ETF (0,30%).

Med hälften i varje fond skulle man alltså ligga på cirka +14,5% för året.

Min egen portfölj är betydlig mer defensiv med ungefär följande fördelning:

65% Aktier, mestadels högutdelande
10% Preferensaktier
10% Räntefonder
5% Guld och råvaror
5% Hedgefonder med låg risk (och avkastning)
5% Likvider

Den ligger på cirka +7,5% för i år. Kommer det en kraftig nedgång kommer den  dock att klara sig betydligt bättre än en portfölj med bara indexfonder. En medelväg kan vara en portfölj med 80% index och 20% räntor, den hade stigit cirka +12% i år.

Jag har idag drygt 10% av portföljen i XACT Högutdelande och bara drygt 1% i DBX MSCI WORLD ETF. Jag kommer att öka i båda för att på sikt få betydligt större del index i portföljen. I XACT Högutdelande får man ju både riskspridning och kontant utdelning så den känns lättare att öka i.

Någon globalfond med utdelning känner jag inte till men det ska finnas ett antal andra ETF:er från iShares med utdelning. Eftersom de inte går att handla på Avanza där jag är kund har jag inte undersökt det närmare. De går dock att handla på Nordnet och Avanza säger sig jobba på att få till en liknande lösning så det kan vara värt att titta närmare på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar