torsdag 21 februari 2019

Exit Swedbank



I morse sålde jag av hela mitt innehav i Swedbank, cirka 5% av portföljen. Vid det tillfället hade kursen backat -21% på två dagar. Nu efter börsens stängning är det cirka -23%. Jag tror att kursen kommer fortsätta ner ganska lång tid framöver och valde därför att kliva av helt. När allt är utrett och eventuella böter är fastställda kan jag kanske tänka mig att kliva på igen.

Jag sålde med en vinst på +12% + att jag mottagit utdelningar sen 2013 på 5-7% per år så ingen dåligt affär ändå totalt sett.

Kommentarerna om vilket bra köpläge det är fortsätter på twitter och bloggar, bara man är långsiktig så kommer det bli bra på sikt är argumentet. Det största problemet med det resonemanget tycker jag är att få är så långsiktiga på riktigt när det väl kommer till kritan. Klarar man månader eller år med fallande kurs kan det väl vara köpläge snart men i praktiken är det få som gör det.

Lite av pengarna gick in i XACT högutdelande och DBX MSCI WORLD ETF men det blev också lite mer Nordea och SEB (nytt innehav).

Både Nordea och SEB har verksamhet i Baltikum och dras med i fallet, båda är ner drygt -4% idag. Här tycker jag mig däremot se ett köpläge, ingen ny information om eventuell penningtvätt har tillkommit här utan det är bara allmän oro för liknande avslöjanden.

Gräver man tillräckligt djupt är det inte otroligt att det kommer fram liknande uppgifter även om Nordea och SEB så jag kommer hålla båda innehaven på max 2% av portföljen.

Handelsbanken som i princip inte har någon verksamhet i Baltikum slutade för övrigt på -0,58% idag och ser ut att vara enda storbanken med låg risk just nu. Tyvärr även lägst direktavkastning och potential kursmässigt.

2 kommentarer: