onsdag 20 februari 2019

Swedbank-gate



Om nu någon mot förmodan skulle ha missat de så anklagas Swedbank idag för penningtvätt, uppgifterna kommer från Uppdrag granskning/SVT.

Enligt Uppdrag granskning rör det sig om cirka 40 miljarder kronor mellan 2007-2015.

Estlands riksåklagare, som utreder härvan i Danske Bank, kommer nu även att utreda Swedbank då det ses som relaterade händelser.

Aktien rasade idag -13,6%. På kort sikt kommer kursen sannolikt fortsätta nedåt.

Har sett en hel del kommentarer på twitter och bloggar om att det är köpläge nu men jag är tveksam. Jag tycker det här är något helt annat än en dipp t ex orsakad av att en rapport kommer in med lite lägre siffror än väntat.

Nu kommer Swedbank ha den här utredningen hängande över sig lång tid framöver vilket kommer pressa ner kursen. Eftersom det finns transaktioner gjorda i USD så är böter på miljardbelopp från USA att vänta om utredningen kommer fram till samma sak som Uppdrag granskning.

Nu är visserligen skandalen i Danske Bank mycket större men som påminnelse ser kursutvecklingen ut så här senaste året:


Swedbank utgör idag cirka 5% av portföljen. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska agera än men det lutar faktiskt åt att jag säljer av hela eller delar av innehavet. En variant kan vara att sprida ut det på övriga storbanker, eller så kanske man ska hålla sig borta från bank överhuvud taget just nu...

2 kommentarer:

  1. Hehe, jag gillar bilden ;). I övrigt tror jag att Swedbank snart hämtar sig. Hade jag haft likvider liggande hade jag sannolikt köpt idag.

    Aktiepappa – nya fräscha inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
  2. Inte jag, har själv endast handelsbanken (och lite Nordea via sampo) dock så har jag lagt in en köporder på 150 ifall swedbank ramlar ner dit imorgon

    SvaraRadera