tisdag 10 mars 2020

Köpt och sålt



Igår fick vi se kraftiga nedgångar om närmare -8% i USA och drygt -5% i Stockholm vilket jag utnyttjade till att fylla på i ett antal innehav. Mest skulle jag tro att det har blivit i Fortum som har backat -25% i år. Handlas för närvarande till P/E 10 och till en direktavkastning om cirka 6,5%.

Det har också blivit en liten post i ett nytt innehav, nämligen Essity.

Likt Axfood bör det vara ett bolag som kan stå emot kommande nedgångar. Essitys produkter innefattar bland annat toalett- och hushållspapper, servetter, handdesinfektion och avtorkningsprodukter. Inte särskilt spännande alltså (förutom möjligen handdesinfektionen då) utan snarare tråkigt och defensivt, vilket är positivt i det här fallet.

Jag har rensat upp lite mer i huvudportföljen och sålt innehavet i fonden Pacific Precious. Fonden har backat -6% i år samtidigt som guldpriset stigit +9%. En del av förklaringen är att fonden innehåller även andra ädelmetaller och dessutom gruvbolag men för mig är hela syftet med fonden att den ska prestera bra vid börsoro och därför sålde jag.

I Golden Butterfly är jag nu klar med bytet från AMF Räntefond Lång till räntefonder med extremt lång löptid, 15-30 år jämfört med AMF:s cirka sju(?) år:

iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBC
Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG

De har stigit mellan +8% och +24% i år så det hade varit ännu bättre att ha gjort det i början av året men jag tror att vi kommer få se sänkta räntor framöver och då kommer uppgången fortsätta.

Golden Butterfly är en portfölj som jag tror kommer prestera bra kommande år och kommer därför vikta den lite tyngre än i dagsläget, på sikt blir det troligen också en återgång till den klassiska fördelningen med 40% aktier, 20% korta räntor, 20% långa räntor och 20% guld.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar