torsdag 12 mars 2020

Det här var ju tråkigt



Efter dagens otroliga nedgång på Stockholmsbörsen om cirka -11% och -30% på tre veckor får man väl säga att Börskraschen 2020 är ett faktum.

Jag har sålt av i aktieportföljen igen, ganska rejält den här gången. Det som fick mig att bestämma mig var dels att WHO klassade utbrottet som en pandemi igår samt att åtgärderna börjar eskalera allt mer med bland annat slopad karensdag och förbud av folksamlingar på över 500 personer i Sverige.

I Norge och Danmark med flera länder går man ännu längre och stänger t ex alla förskolor och skolor. Där är vi inte än i Sverige men det är väl bara en tidsfråga.

Så igår och i morse (när börsen "bara" var -5%) sålde jag av rejält i aktieportföljen och den har nu minskat från cirka 40% av totalt sparande till cirka 15%.

Sålde drygt hälften av innehavet i alla nordiska aktier förutom de amerikanska där jag sålde rubbet.

Jag sålde av två anledningar:
1. Nedgången har varit stor hittills men jag tror den blir ännu större kommande veckor/månader.
2. Jag har länge funderat på att vikta ner andelen direktägda aktier. Jag har av någon anledning svårt att vara långsiktig i aktier när det går neråt (uppåt är inga problem  😀). Fonder funkar då betydligt bättre för mig, där har jag i stort sett inte ändrat något sedan nedgången började.

Mycket av likviderna går därför in i fondportföljerna men en del aktieköp blir det trots allt. Jag har under kvällen fyllt på eller plockat in en del bolag som börjar se billiga ut och/eller bör klara av en börsnedgång bättre än andra:

Axfood
Essity
Fortum
Getinge (ny)
ICA (ny)
Sampo (ny)
Telia (ny)

Det hade förstås varit bättre att sälja av för några veckor sedan men sen dess har ju också läget utvecklats ganska annorlunda mot vad jag trodde då. Det kan vara bland det dummaste eller bästa jag gjort på länge, svårt att säga just nu.

Men skulle börsen ändå ta fart uppåt nu så väntar snart nästa problem - räntesänkningar och stimulanser från centralbankerna som kommer vara positivt för aktier på kort sikt men... mindre bra på lång sikt. I det läget vill jag inte heller sitta med särskilt mycket aktier.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar