torsdag 15 augusti 2019

Senaste köp och sälj


Som jag skrivit tidigare är jag i färd med att vikta över något till de nystartade portföljerna Golden Butterfly och Golden Future så det har blivit lite fler försäljningar än vanligt.

Sålt
Resurs
Xylem
DBX GLBL DIV
Save Earh Fund

Har sålt innehavet i Resurs för andra gången. Förra gången var för cirka ett år sen då jag tröttnade på att kursen aldrig tog fart trots bra rapporter. Nu sålde jag igen av samma anledning för någon vecka sedan.

Xylem är ett stort innehav i Save Earth Fund som jag har 10% av i Golden Future-portföljen så Xylem och Save Earth Fund i huvudportföljen såldes av den anledningen.

Slutligen har jag sålt den utdelande ETF:en DBX GLBL DIV. Helt okej egentligen men gillar inte riktigt att den är syntetiskt replikerad.

Köpt
Disney (ökat)
Fortum (ökat)
DNB Health Care (ökat)
DNB Telecom (ökat)
UB Infra A (ökat)
BITCON XBT (ny)

Golden Butterfly-portföljen (ökat)
Golden Future-portföljen (ökat)

Fokus har varit på att öka i de nystartade portföljerna men det har visst blivit en del andra köp också. De nya portföljerna utgör nu 2,5 respektive 3 procent vardera av det totala sparandet.

Har ökat en del i Disney och är nu uppe på 2% vikt vilket känns ganska lagom. Har också ökat i Fortum som ser intressant ut igen efter senaste rapporten. Även där är jag ganska nöjd med vikten på runt 2%.

Fyller på i de defensiva fonderna regelbundet som nu väger 1,5% vardera, målvikt är 2%.

Sist och minst testar jag ju också hur bra Bitcoin kan fungera som hedge. Sådär kan man väl säga då jag just nu ligger -11,9% på mitt innehav. Tur att jag köpte för en symbolisk summa.

Säljkandidater
Inga klockrena säljkandidater denna gång men jag behöver sälja av något om jag vill vikta över mer i de nya portföljerna.

DBX EUR DIV är en tanke, 30% av av fonden utgörs av Tyskland som inte ser så lovande ut just nu.

Annars blir det nog till att skala ner några av de största innehaven, från 5% till 4% t ex.

Köpkandidater
Golden Butterfly-portföljen
Golden Future-portföljen
DNB Health Care
DNB Telecom
UB Infra A

Japp, fokus på de nya portföljerna och defensiva fonder blir det nu också. Har svårt att hitta något köpvärt bland aktieinnehaven trots börsnedgången. Storleksmässigt skulle jag gärna öka i de flesta av de amerikanska innehaven samt Axfood men här känns värderingen alldeles för hög.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad menar du med att fonden DBX GLBL DIV är syntetiskt replikerad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Att fonden inte äger innehaven (direkt replikering) utan bara utlovar att ge samma avkastning. Se länk :-)

      Radera