lördag 17 augusti 2019

Läge för fastighetsfonder?



Som jag skrivit tidigare är det goda tider för fastighetsbolag just nu. Att vi kan förvänta oss låga räntor de kommande åren borde fortsätta gynna fastighetsbolagen.

Den exponering mot fastigheter jag har i huvudportföljen är 5% i Castellum och nästan 10% i preferensaktier i fastighetsbolag (Akelius, Hemfosa och Klövern). Preferensaktier är ju dock ett lite annat tillgångsslag, som för övrigt också bör gynnas av låga räntor.

Jag kan därför tänka mig lite ökad exponering mot fastighetssektorn och har tittat igenom de fonder som finns på Avanza med den inriktningen.

De som jag tycker sticker ut lite och har en kombination av relativt låg avgift, hög avkastning och lång historik är Länsförsäkringar Fastighetsfond och Swedbank Robur Fastighet.

Länsförsäkringar Fastighetsfond
Investerar i nordiska fastighetsbolag, varav drygt 90% i Sverige.

Största innehav: Balder, Fabege, Sagax
i år: +33%
1 år: +31%
3 år: +58%
5 år: + 175%
Sedan start 1990: + 9 936%(!)

Hade faktiskt den här fonden länge i PPM men bytte för några år sedan till i huvudsak AP7 Aktiefond då jag tyckte det kändes lite riskfyllt med så stor exponering mot den svenska fastighetsmarknaden. I efterhand hade det nog varit klokt att ligga kvar. Avkastningen har varit fantastisk under de flesta tidsperioder

Avgiften är 1,46%.

Swedbank Robur Fastighet
Investerar i fastighetsbolag globalt med övervikt i Sverige, just nu cirka 47% USA och 27% Sverige.

Största innehav: American Tower Corp, Balder, Prologis Inc

i år: +31%
1 år: + 25%
3 år: + 45%
5 år: +117%
Sedan start 1988: + 895%

Jag gillar blandningen man får här med en stor del Sverige men också global spridning. Jämfört med Länsförsäkringars fond bör risken vara lägre och mer av typen "köp och glöm bort".

Avgiften är 1,3% vilket gör den till en av de billigare aktivt förvaltade fastighetsfonderna.

Slutsats
Är det verkligen läge att börja köpa fastighetsfonder nu då när de redan gått +30% i år, det hade väl varit bättre att köpa i Januari? Ja det kan man fråga sig, har man en tidsmaskin är det att rekommendera att åka tillbaka till Januari och köpa då istället (eller ännu hellre 1990 och köpa Länsförsäkringars fond) 😀.

Men i Januari trodde(hoppades) jag faktiskt inte att Amerikanska centralbanken skulle påbörja sina räntesänkningar igen.

Kort sagt så är räntan låg nu och jag tror den kommer vara låg om 3 år också. Fastighetsfonderna står högt nu men jag tror de står högre och utvecklas bättre än index de kommande 3 åren.

Igår sålde jag DBX EUR DIV så har en del likvider igen. Det mesta går in i de nystartade portföljerna men en del går sannolikt in i fonderna ovan också. Mestadels Swedbank Robur Fastighet i så fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar