lördag 1 oktober 2022

Slutet för TINA


Av förklarliga skäl hör man inte så mycket om TINA längre. Länge ansågs aktier vara det enda tillgångsslaget som var värt att investera i men på senare tid finns det mycket annat som också börjar se intressant ut.

Sparkonto

Det här trodde man inte för något år sen men att parkera pengar på sparkonto hos en nischbank ser mer och mer intressant ut. För några veckor sedan skrev jag om sparkonton med 1,50% ränta och det inlägget har inte åldrats särskilt väl. Lunar som jag själv använder höjde nyligen från 1,15% till 1,75% och var under några dagar den aktör med högst ränta.

I skrivande stund är det Ikano bank som ger högst ränta, 1,85% med fria uttag och 2% vid minst 100 000 och då begränsat till fyra uttag per år. Dessvärre ska det ju som vanligt betalas skatt på 30% på räntan så det blir i praktiken 1,4% efter skatt.

Styrräntan lär ju dock höjas både en och tre gånger till (nästa gång i slutet av november) och räntan hos nischbanker lär väl följa med. Om ett år ser vi kanske räntor på 3-4 % på sparkonton.

Guld

I dollar har guld backat cirka -9% i år vilket förvisso är bättre än både den svenska och amerikanska börsen.  På grund av valutaeffekter är dock en fysiskt backad ETC så som Xetra-Gold (4GLD) plus cirka 7% för året. Man kan tycka att guldet borde ha nått ATH nu när inflationen är så hög men tyvärr fungerar det inte så enkelt att när inflationen är 10% går guldpriset upp 10%. Under mycket långa tidsperioder har dock guld fungerat bra som inflationsskydd under tusentals(!) år.

I dollar ser det billigt ut nu, tyvärr inte i kronor.

Silver

Ungefär samma sak som för guld kan sägas även om silver. -19% i dollar men pga valutaeftekter är WisdomTree Physical Silver (VZLC) bara -3% i år. 

Råvaror

Som råvaruexponering har jag valt ETF:en Lyxor EX-Energy (LCTR) vilket har fungerat bra som hedge i år, +11,71%.

Volatilitet

För några månader sedan breddade jag Multi Asset-portföljen ytterligare och tog in skog och volatilitet också vilket än så länge har fungerat bra. Amundi Fds Volatil Wld A USD C är plus cirka 30% i år och cirka 10% sedan jag gjorde mina köp. Det mesta är förstås valutaeffekter pga urstark dollar men även rensat för det är det några procent plus.

Skog

Även köpet av Skogsfond Baltikum har gått ok, plus någon procent sedan köp och +6% i år. Dock väldigt liten handel i fonden så enstaka ordrar kan påverka kursen ganska mycket.

Men aktier då?

Nu kanske det låter som jag är negativ till att köpa aktier nu men det är snarare tvärtom, det är mycket som börjar se billigt ut nu. De egna portföljerna är "bara" -6% i år men i kronor är det ett sexsiffrigt belopp sedan toppen i augusti.

Den lilla "extra" kassa jag hade kvar är nu slut efter månadens inköp. Har sett att en del bloggare har börjat fundera på att använda belåning nu men det är inget jag nånsin gjort och kommer troligen inte göra det nu heller. Eventuellt blir det ett uttag från sparkontot istället om nedgången fortsätter.

Ska man köpa det som fallit mest är det ju fortsatt Sverige man ska köpa, eller vad sägs om:

PLUS Allabolag Sverige Index (-31,84%)

AMF Aktiefond Småbolag (-45,14%)

PLUS Fastigheter Sverige Index (-54,16%)

Själv har jag AMF:s småbolagsfond i Multi Asset-portföljen som varit ett riktigt sänke i år. Tyvärr(?) ändrade jag även till 10% av samma fond i PPM i slutet av förra året, men det blir nog bra på sikt... tror man att fonden någonsin kommer återhämta sig till tidigare ATH ska den ju gå nära +100%. 

Förra årtiondets vinnare fastigheter har det svårt nu med stigande räntor och lär väl så ha ett bra tag framöver. Över en halvering i värde kan man tycka är överdrivet men jag har nog inte riktigt nerver nog att går in med några större summor i den fonden nu. Har dock ett antal mindre positioner i svenska fastighetsbolag som Castellum, Hufvudstaden, Wallenstam mfl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar