lördag 6 augusti 2022

Gott och blandat #3

 


Köpt skog och volatiltet

Sedan jag skrev om den "sönderdiversifierade" portföljen för två veckor sedan har jag nu gjort slag i saken och sålt av lite av globalfonden och AMF Aktiefond småbolag och placerat 4% vardera i skog och volatilitet istället. Försäljningen gjordes förhoppningsvis med hyfsad tajming då breda aktieindex gått ganska starkt under juli.

Fördelningen är numera:

50% Storebrand Global All Countries
10% AMF Aktiefond Småbolag

15% Xetra-Gold (4GLD)
10% Lyxor EX-Energy (LCTR)
6% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
4% Skogsfond Baltikum
4% Amundi Fds Volatil Wld A USD C
1% BITCOIN XBT

60% aktier alltså och 40% fördelat på 6 andra tillgångsslag. Räntor saknas fortfarande men det börjar nu spekuleras i om att Fed kommer börja sänka räntan under nästa år. Kan kanske bli läge att börja plocka in lite räntefonder i början av nästa år i så fall.

Testar reklam på bloggen

När jag startade bloggen i januari 2019 anmälde jag mig också till Google AdSense. Jag väntade några veckor på att det skulle komma ett mail om att AdSense var aktiverat men det kom aldrig och jag struntade i det. 3,5 år senare, dvs för en vecka sedan kom det plötsligt ett mail om det nu var klart att använda. Plötsligt händer det...

Så nu testar jag reklam på bloggen ett tag. Som väntat har jag lite för få sidvisningar (snittar cirka 100/dag) för att det ska bli några större summor så det kanske inte är så meningsfullt egentligen. På en vecka har jag skrapat ihop hela 14 kronor vilket innebär att det kommer ta cirka ett år att komma upp i minimibeloppet för utbetalning som är 700 kronor.

Skrivkramp

Efter snart 400 inlägg börjar det blir svårare och svårare att komma på nya ämnen att skriva om. De första månaderna gick det lätt och jag skrev varje dag men gick sen ganska snabbt över till att skriva en gång i veckan istället. Ibland funderar jag på om jag ändrar i portföljerna bara för att ha något att skriva om, vilket väl inte är helt sunt i så fall.

Funderar faktiskt på att testa att skriva om något helt annat än ekonomi då och då. Andra ekonomibloggar skriver ju om matlagning titt som tätt (vilket väl med lite välvilja kan gå att passa in i ekonomifacket) men där har jag nog tyvärr(?) inte så mycket att tillföra utan det blir nog snarare om film och spel i så fall. Som tur är har jag ju helgarderat mig i bloggens beskrivning genom att lägga till "och annat kul" 😀.

1 kommentar:

  1. Kör på! Jag känner inte till några finansbloggare som också skriver om film och spel. Går ju att relatera det till ekonomifacket om man vill, exempelvis gratisspel via Epic Games Store och dylikt //Sparpatrullen

    SvaraRadera