lördag 5 mars 2022

Frejvid blir bättre och bättre, samt lite om vikten av diversifiering

 


Första gången jag skrev om Frejvid var jag inte särskilt imponerad. En vecka senare framkom det en del ny information vilket gjorde att det såg lite mer intressant ut och nu har det hänt grejer igen. Kan vara vara värt att påpeka att jag inte har något samarbete med Frejvid, jag är bara intresserad av tjänsten.

Nu har man lanserat något man kallar Frejvid ZERO (hade detta varit i USA hade väl Avanzas advokater redan stoppat namnet 😉) där man för vissa ETF:er köper helt utan courtage eller valutapåslag. Observera att avgifter alltså tillkommer när man säljer.

Man erbjuder idag 196 ETF:er och 32 av dessa ingår i Frejvid ZERO. Den kanske mest intressanta enligt mig är "Global Aktier - MSCI World Index" med 0,12% i avgift.

Det tillkommer som sagt avgifter vid försäljning (0,25% courtage + 0,15% valutaväxlingsavgift) så köper man den idag och säljer efter ett år har man betalat 0,52% i avgift. Månadssparar man i den i 10 år och sedan säljer blir avgiften utslaget per år om jag räknat rätt 0,16%.

Frejvid skriver dessutom i en forumtråd att ambitionen är att ta bort även säljavgifterna i framtiden.

En annan ganska stor nyhet är att man nu också kan ombalansera sin portfölj till ursprunglig fördelning utan att sälja och köpa manuellt vilket gör att det mer börjar likna en fondrobot. 

Skulle jag byta ut någon av befintliga portföljer mot Frejvid är det väl Multi Asset som ligger närmast till hands, dock saknas ETF:er för silver och kryptovalutor. De erbjuder ETF:er för guld, palladium, platina och råvaror så silver borde väl också gå att lösa medans krypto känns mer osannolikt. Det är nog inget jag kommer göra just nu men jag följer utvecklingen med intresse.

På tal om guld, silver och råvaror så har de ETF:erna i min nuvarande Multi Asset reagerat enligt skolboken på det geopolitiska läget och den portföljen ligger nu faktiskt +3% för i år.

"Vilken krasch?"gäller således i högsta grad även för Multi Asset-portföljen för närvarande.

OMXSPI har nu backat -22% sedan toppen 4 januari och befinner sig alltså för stunden i björnmarknad. Samtidigt som jag gick ur Sverige helt i Multi Asset för någon vecka sedan så är det PLUS Allabolag Sverige Index i Fondoportföljen som jag har köpt mest av senaste tiden. Portföljerna har olika tidshorisont (oklar respektive pension) så det är inte så konstigt som det kanske låter.

Fortsätter nedgången nästa vecka blir det sannolikt nya köp för att sedan trycka in det sista av kassan om vi når -30%.

1 kommentar:

  1. Diversifiering är min favoritgrej. Jag konstaterar dock att min guldexponering är för liten i dessa tider. Vilket jag även redogör för i dagens inlägg om inköp v9. Ha en bra helg.

    SvaraRadera