lördag 12 mars 2022

Det sämsta rådet inom finans


En populär sägning är att det räcker med 10-15 olika bolag i 5-6 olika branscher för att vara tillräckligt diversifierad. De som säger det lägger dessutom ofta till att det räcker med svenska bolag, eftersom de ju befinner sig på en internationell marknad. 

RikaTillsammans brukar fråga sina gäster vilket det sämsta rådet de har hört inom finans är och skulle man fråga mig tycker jag jag nog att ovanstående är en stark kandidat.                             

Att diversifiering är viktigt har blivit extra tydligt i år. Stockholmsbörsen är ner cirka -20% medans det ser betydligt bättre ut för den som har ett globalt sparande. 

Som exempel listar jag nedan avkastningen hittills i år för de flesta av mina innehav:

Sverige 

PLUS Allabolag Sverige Index -19,37%
AMF Aktiefond Småbolag -25,05%

PLUS-fonden har jag börjat köpa i Fondoportföljen. Ett enkelt och billigt (0,22% på Avanza, 0,15% på Fondo) sätt att utnyttja nedgången på den svenska börsen. 

AMF:s populära småbolagsfond har det gått ännu sämre för så där är det väl egentligen ännu bättre köpläge. Jag har den både i PPM och i tjänstepensionen (10% i vardera) så det får räcka med det.

Globalt

SPP Aktiefond Global -6,47%
Lysa 80/20 Bred -6,80%
Lysa 80/20 Hållbar -8,18%

Här ser det som väntat betydligt bättre ut, även om det börjar närma sig -10%. 

Lysas portföljer innehåller 20% Sverige vilket har straffat dem i år men på lite längre sikt så är det troligen en rimlig fördelning. 

Jag har ju skrivit tidigare att 80/20 egentligen är för defensivt i en pensionsportfölj och att jag skulle öka till 90/10 vid en större nedgång. Den punkten börjar väl närma sig så smått nu så det blir troligen i ett första steg en ändring till 85/15 om vi når -10%.

Branschfonder

Carnegie Listed Infrastructure A -1,18%
VanEck Global Real Estate UCITS ETF -4,41%
AuAg Precious Green +8,94%

Att välja ut rätt branschfonder är svårt så jag försöker numera hålla nere antalet. Både den mer defensiva infrastrukturfonden och fastighets-ETF:en har i alla fall klarar sig bättre än index i år.

Precious Green ligger på +8,94% vilket inte är så konstigt när den innehåller 40% guld (mer om det nedan). Ett enkelt och relativt billigt sätt att få exponering mot guld, åtminstone på Fondo där avgiften är 0,79% jämfört med 1,45% på Avanza.

Övriga tillgångsslag

Xetra-Gold (4GLD) +13,80%
WisdomTree Physical Silver (VZLC) +17,63%
Lyxor EX-Energy (LCTR) +15,31%

Guld, silver och råvaror är det som gått bäst i år och gjort att Multi Asset-portföljen för närvarande ligger någon procent plus för året. När jag började köpa råvaror valde jag en ETF som inte innehåller energi/olja så hade jag valt en bredare ETF hade utvecklingen dessutom varit ännu bättre.

En väldiversifierad portfölj

Det enklaste sättet att uppnå en tillräcklig diversifiering är förstås att bara köpa en globalfond. Känns det för tråkigt kan man skapa sin egen 😀.

Överkursen(?) är att plocka in andra tillgångsslag som guld och råvaror. För sparande på lång sikt (10+ år) kan det tyckas onödigt då man historiskt fått bättre avkastning genom att ligga 100% i aktier.

När man börjar komma upp i större belopp kan det dock psykologiskt kännas bra att minska risken och volatiliteten något även om sparandet är på lång sikt.

1 kommentar:

  1. Vi lever i kortsiktiga tider, så i en tid av att börsen går spikrakt uppåt och det är growth som är på allas läppar så kommer diversifiering betraktas som allmänt trams. I dessa tider är diversifiering plötsligt någonting positivt.

    Sådan är nu en gång för alla människan.

    Det svåra är väl för många att behålla en strategi långsiktigt. De flesta hoppar fram och tillbaka med varierande resultat.

    SvaraRadera