lördag 29 januari 2022

Nya sparplattformen Frejvid

 


I veckan lanserades nya sparplattformen Frejvid. I brist på bättre begrepp kallar jag det för "sparplattform" för det är varken en fondrobot så som Lysa eller en nätmäklare så som Avanza utan något mittemellan. Blir för övrigt inte riktigt klok på själva namnet, andra nya aktörer så som SAVR må ha krystade namn men där går det ju i alla fall att förstå vad de syftar på.

Frejvid säger sig erbjuda "bara indexfonder, låga avgifter och högre avkastning till dig", regleras av finansinspektionen och omfattas av insättningsgarantin och investerarskyddet. Så långt allt väl.

Rent konkret går det i dagsläget att köpa 191 olika ETF:er som följer olika index via Frejvid.

Det negativa

Min största invändning är egentligen hur man redovisar avgifterna. Man har t ex en ETF för globala aktier där avgiften är endast 0,05%(!) vilket ju låter fantastiskt. Men eftersom det är ETF:er tillkommer även courtage vid köp och sälj om 0,15% och valutaväxlingsavgift om 0,25%. 

Köper man den och sedan säljer den efter ett år har man alltså betalat 0,85% i avgifter. Över mycket långa tidsperioder blir det möjligen billigare än en vanlig indexfond där de billigaste ligger på runt 0,2% i avgift men det är ingen självklarhet.

Det blir inte bättre av att den beskrivs som "96% billigare än traditionell fond". Jag antar här att man jämfört med en aktivt förvaltad fond där snittavgiften ligger runt 1,4% i Sverige vilket ju förvisso stämmer men det är en märklig jämförelse. Men "oftast dyrare än motsvarande indexfond" låter väl inte lika bra 😉.

Det positiva

En sak jag gillar med Frejvid är att det verkar framtaget för den som vill skapa en portfölj med olika tillgångsslag, t ex någon av portföljerna på portfoliocharts. Försöker man sig på att återskapa t ex Ivy Portfolio presenteras följande bild:

Snyggt!


Förutom aktier och räntor finns det även ETF:er för guld, palladium, platina, blandade råvaror och fastigheter/REITs så det borde gå att få ihop de flesta klassiska portföljer. När det gäller exponering mot svenska aktiemarknaden är dock utbudet lite tunt än så länge, jag hittar bara XACT OMXS30 och XACT Svenska småbolag.

Den riktiga USP:en är dock något man faktiskt får gräva lite för att hitta, och det är att det går att månadsspara i ETF:erna vilket normalt sätt inte går att göra då de ju precis som en aktie handlas i realtid på börsen. Jag vet att Nordnet erbjuder det för vissa ETF:er (courtagefritt dessutom) men långt ifrån alla. Vill man t ex månadsspara i guld tror jag inte det är möjligt på någon annan plattform.

Även om jag klagade lite på avgifterna ovan så är de faktiskt i många fall lägre än t ex Avanza. Valutaväxlingsavgiften är densamma (0,25%) på Avanza men courtaget är 0,25% om man ligger i de courtageklasser som oftar handlar med "lägre" belopp (under 15 600), jämfört med Frejvids 0,15%.

Slutsats

Frejvid marknadsförs som en bred tjänst med låga avgifter men jag får snarare uppfattningen att det är en ganska nischad tjänst. Vill man främst ha breda och billiga globala indexfonder är troligen Lysa eller Avanza ett bättre val.

De användningsområden jag ser för Frejvid är snarare att man kan få något lägre courtage än på Avanza eller framförallt att det är möjligt att sätta upp en Golden Butterfly eller annan modellportfölj och månadsspara i den.


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul med fler aktörer. Allt som gör det billigare och bättre för oss sparare är bra. Var in och kikade lite på deras sida och vet inte om det lockar just mig särskilt mycket.

    Har du skapat ett konto?

    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Nej det är inte så intressant för mig heller i nuläget... och jag har redan lite för många portföljer;-)

    SvaraRadera